Stadskontoret

Stadskontoret är den centrala förvaltningen i Jönköpings kommun och kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges serviceorgan.

Förvaltningschef är stadsdirektör Johan Fritz. Foto: Johan Lundell

Stadskontoret är också en strategisk lednings- och utvecklingsresurs för hela kommunen.

Politisk styrning

Kommunstyrelsen ansvarar för stadskontorets verksamheter.

Stadsdirektör

Förvaltningschef för stadskontoret är stadsdirektören Johan Fritz. Direkt underställd honom finns ledningsstöd i form av sekreterare åt såväl stadsdirektör som kommunalråd.

Stadskontoret består av följande avdelningar:

Administrativa avdelningen

Avdelningen ansvarar för kansliverksamhet, stadsarkiv, juristfunktion, överförmyndarnämndens kansli, dataskydd (GDPR) samt informationssäkerhet.

Avdelningschef: Frida Hammar

Analys- och hållbarhetsavdelningen

Avdelningen ansvarar för hållbarhetsfrågor, internationell samverkan, konsumentrådgivning, energi- och klimatrådgivning samt statistik och utredningar.

Avdelningschef: Andreas Zeidlitz

Ekonomiavdelningen

Svarar för att kommunens ekonomistyrning fungerar på ett effektivt sätt.

Ekonomichef: Marie Drougge

Finans- och bolagsavdelningen

Svarar för kommunens och de kommunala bolagens finansförvaltning och administrerar Jönköpings Rådhus AB samt förvaltar kommunens donationsfonder.

Finanschef: Eva Nilenfjord, finanschef

HR-avdelningen

Avdelningen ansvarar för personalfrågor, arbetsmiljö, förhandlingar, samt chefs- och personalutveckling och fungerar som ett utvecklings- och serviceorgan för kommunens förvaltningar.

HR-chef: Charlotte Karlsson

Digitaliseringsavdelningen

Ansvarar för och samordnar kommunens IT-verksamhet och telefoni. Avdelningen har ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och tillhandahåller drift och utveckling av system, tjänster och produkter. Detta erbjuds även de kommunala bolagen. Vid problem, frågor eller behov av hjälp stöttar IT-supporten förvaltningarna och de kommunala bolagen.

Avdelningschef: Per Wikström

Kommunikationsavdelningen

Ansvarar för kommunens övergripande interna och externa kommunikation. Kommunens övergripande kommunikationskanaler, grafisk profil och pressfrågor ligger också inom avdelningens ansvarsområde. Kommunikationsavdelningen arbetar i ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och stödjer dem i kommunikationsarbetet. Till avdelningen hör också kommunens Kontaktcenter. Kontaktcenter är allmänhetens första kontakt med kommunen vid allmänna frågor och information.

Kommunikationschef: Annica Snäll

Näringslivsavdelningen

Avdelningen arbetar med att skapa förutsättningar för det befintliga näringslivets utveckling och expansion samt att stimulera och underlätta nyetableringar och nyföretagande.

Näringslivschef: Sven Rydell

Upphandlingsavdelningen

Svarar för kommunens upphandlingsverksamhet och samordning av upphandlingar. Avdelningen genomför även upphandlingar i samarbete med Habo och Mullsjö kommun samt Rådhus AB och dess dotterbolag.

Upphandlingschef: Jenny Lilja

Kontorstider

Stadskontorets kontorstider är måndag–fredag klockan 8–17. Under juni-augusti har vi öppet måndag-fredag klockan 8–16.

Postadress

Stadskontoret
Rådhusparken 1
551 89 Jönköping

Senast granskad/publicerad: