Stadskontoret
Stadskontoret är den centrala förvaltningen i Jönköpings kommun och kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges serviceorgan.

Förvaltningschef är stadsdirektör Johan Fritz. Foto: Johan Lundell
Stadskontoret är också en strategisk lednings- och utvecklingsresurs för hela kommunen.
Politisk styrning
Kommunstyrelsen ansvarar för stadskontorets verksamheter.
Stadsdirektör
Förvaltningschef för stadskontoret är stadsdirektören Johan Fritz. Direkt underställd honom finns ledningsstöd i form av sekreterare åt såväl stadsdirektör som kommunalråd.
Stadskontoret består av följande avdelningar:
Administrativa avdelningen
Avdelningen ansvarar för kansliverksamhet, stadsarkiv, juristfunktion, överförmyndarnämndens kansli, dataskydd (GDPR) samt informationssäkerhet.
Avdelningschef: Frida Hammar
Analys- och hållbarhetsavdelningen
Avdelningen ansvarar för hållbarhetsfrågor, internationell samverkan, konsumentrådgivning, energi- och klimatrådgivning samt statistik och utredningar.
Avdelningschef: Andreas Zeidlitz
Ekonomiavdelningen
Svarar för att kommunens ekonomistyrning fungerar på ett effektivt sätt.
Ekonomichef: Marie Drougge
Finans- och bolagsavdelningen
Svarar för kommunens och de kommunala bolagens finansförvaltning och administrerar Jönköpings Rådhus AB samt förvaltar kommunens donationsfonder.
Finanschef: Eva Nilenfjord, finanschef
HR-avdelningen
Avdelningen ansvarar för personalfrågor, arbetsmiljö, förhandlingar, samt chefs- och personalutveckling och fungerar som ett utvecklings- och serviceorgan för kommunens förvaltningar.
HR-chef: Charlotte Karlsson
Digitaliseringsavdelningen
Ansvarar för och samordnar kommunens IT-verksamhet och telefoni. Avdelningen har ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och tillhandahåller drift och utveckling av system, tjänster och produkter. Detta erbjuds även de kommunala bolagen. Vid problem, frågor eller behov av hjälp stöttar IT-supporten förvaltningarna och de kommunala bolagen.
Avdelningschef: Per Wikström
Kommunikationsavdelningen
Ansvarar för kommunens övergripande interna och externa kommunikation. Kommunens övergripande kommunikationskanaler, grafisk profil och pressfrågor ligger också inom avdelningens ansvarsområde. Kommunikationsavdelningen arbetar i ett nära samarbete med kommunens förvaltningar och stödjer dem i kommunikationsarbetet. Till avdelningen hör också kommunens Kontaktcenter. Kontaktcenter är allmänhetens första kontakt med kommunen vid allmänna frågor och information.
Kommunikationschef: Annica Snäll
Näringslivsavdelningen
Avdelningen arbetar med att skapa förutsättningar för det befintliga näringslivets utveckling och expansion samt att stimulera och underlätta nyetableringar och nyföretagande.
Näringslivschef: Sven Rydell
Upphandlingsavdelningen
Svarar för kommunens upphandlingsverksamhet och samordning av upphandlingar. Avdelningen genomför även upphandlingar i samarbete med Habo och Mullsjö kommun samt Rådhus AB och dess dotterbolag.
Upphandlingschef: Jenny Lilja
Kontorstider
Stadskontorets kontorstider är måndag–fredag klockan 8–17. Under juni-augusti har vi öppet måndag-fredag klockan 8–16.
Postadress
Stadskontoret
Rådhusparken 1
551 89 Jönköping
Senast granskad/publicerad: