search
Sök
menu
Meny
Skriv ut Tillbaka till listan

Ledsagare - timvikariat

FörvaltningSocialförvaltningen
ArbetsplatsFunktionshinderomsorgen, Område Socialpsykiatri, Team Resurs
AnställningsformTidsbegränsad
OmfattningEnl. Ök.
Tillträdesdag2017-09-01 till Enl. ök.
Sista ansökningsdag2017-09-30
Referensnr17-70-0157
Publicerad2017-06-26
Förvaltning
Socialförvaltningen
Arbetsplats
Funktionshinderomsorgen, Område Socialpsykiatri, Team Resurs
Anställningsform
Tidsbegränsad
Omfattning
Enl. Ök.
Tillträdesdag
2017-09-01 till Enl. ök.
Sista ansökningsdag
2017-09-30
Referensnr
17-70-0157
Publicerad
2017-06-26

Vill du vara ett stöd till en annan människa i vardagen? Är du en flexibel person som trivs i ett självständigt arbete? Då är du välkommen att söka timvikariat som ledsagare.

Vad innebär det att vara ledsagare?
I rollen som ledsagare stödjer du barn, ungdomar och vuxna med olika fysiska, psykiska eller intellektuella funktionsnedsättningar. En funktionsnedsättning kan innebära att en person behöver ett extra och anpassat stöd för att klara av sin vardag. Ledsagning ges som bistånd vid behov, med stöd av socialtjänstlagen (SoL) eller med stöd av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vanliga arbetsuppgifter för dig som ledsagare är bland annat att ledsaga medborgaren till och från sjukvårdsbesök, besök hos myndigheter, bio, bibliotek, gå på promenader och hjälpa till vid olika former av träning.

Vem söker vi?
Vi söker dig som vill vara ett stöd till en annan människa. Har du tidigare erfarenhet av arbete inom vården eller av arbete med personer med funktionsnedsättning är det meriterande. Som ledsagare arbetar du ensam vilket ställer krav på självständighet och att du kan ta eget ansvar. Som person är du flexibel och har lätt att anpassa dig efter olika arbetsuppgifter, målgrupper och behov.

Övrigt
Arbetstiden kan variera och är förlagd under dagtid, kvällstid eller under helg. Ett arbetspass kan vara mellan fyra timmar långt upp till en hel arbetsdag. Under arbetspasset gång kan du komma att få jobba med olika medborgare.
Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!
Uppdraget beräknas starta 1 september.

Belastningsregister
För att få arbeta inom vård och omsorg måste vi ha ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. Beställ ett direkt i samband med att du lämnar in din intresseanmälan då normal handläggningstid hos Polisen är cirka 2 veckor.
Blanketten för att söka utdraget ur belastningsregister hittar du här: Länk till Polisens hemsida. Om det blir aktuellt med en anställning önskar vi utdraget i ett oöppnat kuvert.

Upplysningar
Enhetschef; Monika Tengbro, 036-10 29 01 eller Niklas Norén 036-10 25 20.
Rekryteringsenheten, rekryteringsenheten@jonkoping.se eller 036-10 75 75.
Facklig företrädare, se http://www.jonkoping.se/fackligasoc


Om oss
Jönköpings kommun
Jönköping är en av Sveriges tio största kommuner, med över 135 000 invånare. Jönköping är en av landets ekonomiskt starkaste regioner och växer med 1 500 personer om året. Kommunen är en attraktiv tillväxtregion och regionalt centrum i ett av Sveriges tätaste företags- och entreprenörsområden.
I Jönköpings kommun arbetar drygt 12 000 personer för att medverka till att alla invånare får en bra service och ett likvärdigt bemötande. Kommunen är vackert belägen vid Vätterns sydspets. Det kuperade och natursköna läget ger de allra bästa förutsättningarna för ett attraktivt boende och en innehållsrik fritid.
Socialförvaltningen
Socialtjänstens uppgift är att se till att alla som vistas i Jönköpings kommun får sina grundläggande behov av stöd, vård och trygghet tillgodosedda. Vår verksamhet består av: äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård och individ- och familjeomsorg.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.