search
Sök
menu
Meny

Lättläst om bostad för dig med funktionsnedsättning

Kommunen kan ordna bostad med stöd
för dig som har funktionsnedsättning.
Du kan också få bidrag
för att bygga bort hinder i din egen bostad.

Gruppbostad

I en gruppbostad finns personal
som kan hjälpa dig på dagen och på natten.
I en gruppbostad finns flera små lägenheter.
Där finns också rum som du delar med andra.
Köket och tv-rummet är sådana rum
som du delar med de andra.

Servicebostad

Servicebostäder är lägenheter
som finns i vanliga bostadshus.
I servicebostaden finns service
och personal som är till för dig som bor i huset.

Bygga om i din bostad

Du kan få olika hjälpmedel.
Hjälpmedel kan göra
att du klarar av att bo kvar i din egen bostad.

Kommunen kan i vissa fall bidra med pengar
för att bygga om i din bostad.
Bygga om i bostaden kan vara
att du vill göra dörrar bredare
eller ha en ramp utanför dörren.
Det kallas bostadsanpassning.

Om du vill veta mer om bostadsanpassning
ska du ringa telefonnummer 036-10 50 00.