Lättläst om bränder och olyckor

Ditt hem blir tryggare om du har en brandvarnare.
Om det börjar brinna varnar brandvarnaren dig.
Du behöver testa den ibland så att den fungerar.
Det gör du genom att trycka på testknappen.
Är den tyst behöver du byta batteri eller köpa en ny brandvarnare.

Gör så här om det brinner

Varna andra människor genom att berätta att det brinner.
Om någon är i fara ska du rädda dem om du kan. Du får inte själv hamna i fara.

Ring 112 och berätta att det brinner. Då kommer räddningstjänsten
(brandmännen) snart och hjälper dig.

Om elden fortfarande är liten kan du
försöka släcka den när du väntar på hjälp.
Använd en brandsläckare eller brandfilt.

Brinner det i en apparat som laddas med el så ska du
dra ut kontakten. Försök släcka om du kan med brandsläckare
eller brandfilt.

Om det brinner i en kastrull ska du lägga på ett lock.
Ta bort kastrullen från plattan och stäng av spisen.
Elden ska nu slockna. Häller du vatten på så kan elden bli en explosion.

Om du inte kan släcka elden,
stäng dörren till rummet där det brinner.

Bort från röken, den är mycket farlig.
Kryp under röken om du måste ta dig förbi den.
Stäng alla dörrar efter dig.

Om något allvarligt händer

Stormar, översvämningar, bränder, giftutsläpp, explosioner
eller liknande händelser kan göra det farligt för oss att vara ute.

Det finns därför olika sätt att varna människor.
Du kan få ett sms som säger vad som hänt och vad du ska göra.
Det kan också vara en varningssignal som låter med ett högt ljud.
Ljudet låter i 7 sekunder och är sedan tyst i 14 sekunder.
Ljud i 7 sekunder och tyst 14 sekunder.
Så här låter det i minst 2 minuter.

När du hör en varningssignal ska du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i hemmet.

Du ska lyssna på Radio P4 Jönköping.
På radion får du veta vad som har hänt och vad du ska göra.

Om du behöver hjälp

Om det händer en allvarlig olycka ska du ringa 112.
Telefonnumret går till SOS Alarm.
En allvarlig olycka kan vara en brand, trafikolycka eller
att någon sitter fast.
Det kan också vara att någon är mycket skadad, inte andas,
blöder mycket eller har väldigt ont.

När du ringer 112 ska du berätta
vad som har hänt och var någonstans olyckan är.
Du ska berätta vem du är och vad du har för telefonnummer.
Berätta också om någon är skadad.

Senast granskad/publicerad: