search
Sök
menu
Meny

Är det ditt första Lync-möte?

Skall du ha ett möte via Lync med någon i Jönköpings kommun? Då gör du så här.

  1. Du ansluter till mötet genom att klicka på ”Anslut till Lync-mötet”. Har du en Lync-klient installerad på datorn kommer denna att användas automatiskt när du ansluter till mötet. Har du ingen Lync-klient kommer du istället dirigeras till Lync Web App i webbläsaren för att ansluta till mötet.
  2. Om du ansluter till mötet via Lync Web App, kommer ett plugin laddas ner till din dator som du sedan installerar. Efter installationen godkänner du att pluginet får köra, samt klickar på ”Tillåt åtkomst” på rutan som dyker upp. (Pluginet behöver du bara installera första gången.)
  3. Tillhör du inte Jönköpings kommun, räknas du som gäst. Skriv i så fall in ditt namn och välj ”Anslut till mötet”. Du kan därefter behöva vänta en stund på att bli insläppt av mötesorganisatören. Är du anställd i Jönköpings Kommun väljer du istället ”Logga in om du tillhör organisatörens företag” där du sedan autentiserar dig med ditt användarkonto. 

Tänk på följande

Innan mötet bör du alltid kontrollera att ljud och video fungerar. Kontroll och olika inställningar för ljud och videoenhet kan du göra under ”Verktyg” i Lync-klienten, eller under ”Alternativ” i Lync Web App.

Dessa webbläsare har stöd för Lync Web App:

  • Internet Explorer 8, 9, 10, 11
  • Firefox
  • Safari
  • Chrome