TYP AV PROJEKT

Väg- och ledningsarbeten

GEOGRAFISKT OMRÅDE

Jönköping

STATUS

Klart

Jordbrovägen, ombyggnation för ökad trafiksäkerhet

Vi har byggt om Jordbrovägen mellan Jordbrorondellen och korsningen med Klostergatan. Vägen är nu mer trafiksäker med tre övergångsställen och har fått ny utformning.

Kartbild med markering där vägarbete kommer ske.

Södra Munksjön växer – Jordbrovägen behöver vara trafiksäker

Stadsdelen Södra Munksjön växer med bostäder, kontor, service och handel och därmed rör sig fler och fler människor i området. Det gör att Jordbrovägen idag korsas av många människor som tar sig mellan målpunkter som busshållplatser och verksamheter, kontor och bostäder – vilket tidigare har medfört många trafikfarliga situationer dagligen i brist på övergångsställen.

Jordbrovägen ska på sikt byggas om som en del i utvecklingen av Södra Munksjön i stort. Kommunen äger inte marken idag och det kommer tas fram en ny detaljplan för området innan den permanenta byggnationen kan ske. Trafiksäkerheten behövde dock ökas här omgående. Därför har vi byggt fler övergångsställen och ramper och mittrefuger som ska se till att fordonens hastighet hålls nere.

Jordbrovägen är redan idag en entré in i Jönköpings stadskärna. Upprustade busshållplatser, grönska i mittrefugerna och bättre belysning ska göra att vägen upplevs som en trevligare entré till staden.

Vi har byggt om Jordbrovägen, mellan södra infarten (Jordbrorondellen) och Klostergatan, för att få den mer trafiksäker för oskyddade trafikanter. I takt med att Södra Munksjön växer med såväl bostäder som verksamheter behövde vi anpassa vägen genom att öka trafiksäkerheten och förbättra vägens funktion. Det fanns behov av fler trafiksäkra passager och hastighetsdämpande åtgärder längs den här sträckan. Vi behövde se till att det är säkert att ta sig över Jordbrovägen. Därför har vi genomfört följande åtgärder:

  • Det befintliga övergångsstället vid Jordbrorondellen har byggts om och fått hastighets­dämpande ramper.
  • Två nya övergångsställen längs sträckan har tillkommit för att du ska kunna ta dig över gatan på ett säkert sätt på flera ställen: ett i höjd med Oskarshallsgatan och ett i höjd med Skeppsbrogatan vid Jordbruksverkets entré och gång- och cykelstråket runt Munksjön. Att vi byggt övergångsställen här har gjort det omöjligt att ha kvar vänstersvängarna söderifrån mot västra delen av Jordbrovägen.
  • För att gående ska kunna ta sig över ett körfält i taget har vi byggt mittrefuger. I refugerna blir det grönska för att skapa en mer inbjudande känsla och en trevligare väg. Hastighetsgränsen på den här sträckan har sedan tidigare varit 40 km/h, men med den förra utformningen upplevdes den ha en högre gräns. Den nya utformningen ska bidra till att hastigheten hålls nere.
  • När vi byggt om Jordbrovägen har vi format om vägen för att den ska upplevas mer välkomnande med till exempel bättre belysning och förbättrade busshållplatser. Nu inväntar vi den nya belysningen innan ombyggnationen är helt klar.
  • Gångbanan längs västra delen av Jordbrovägen breddas.

Genomförandet beslutades av kommunfullmäktige 2 maj 2024

Här kan du ta del av beslutet om framskrivning av medel för ombyggnation av Jordbrovägen Länk till annan webbplats.

Kartbild som visar en gata med illustrationer som visar ny sträckning för filerna.

Bilden visar Jordbrovägens nya utformning med mittrefuger och de tre övergångsställenas placering.

Tidplan

Ombyggnationen pågick i etapper juni-december 2024. I början av 2025 kompletterar vi med ny belysning.

Frågor och svar om ombyggnationen av Jordbrovägen

Varför byggdes inte undergångar istället för övergångsställen?

En undergång är ett säkrare alternativ än en passage över vägen, men det kräver mycket mer utrymme och här finns det helt enkelt inte plats för undergångar varken nu eller i den framtida strukturen.

Trafiksäkerhetsproblemet har funnit sedan Skeppsbrons första kvarter började växa fram, varför genomfördes åtgärder först nu?

Varför en ombyggnation av Jordbrovägen inte skett tidigare handlar framför allt om ekonomi, det är först nu vi fått medel för att kunna utföra den här åtgärden. Trafiksäkerhetsproblemen har funnits sedan tidigare och har ökat successivt med tiden. Tidigare åtgärder har till exempel varit att sänka hastighetsgränsen från 60 km/h till 40 km/h och sätta upp elektroniska skyltar för att påminna om hastigheten.

Varför går det inte längre att köra bil mellan Skeppsbrogatan och Jordbrovägen?

Det som tidigare fungerat som tillfällig bilväg med korttidsparkering kommer bli en del av den grönskande Skeppsbroparken som håller på att byggas just nu. Detta skapar också en större säkerhet för de som rör sig till

fots eller med cykel i området.

Varför byggs Jordbrovägen om nu, när det finns planer på en ombyggnation senare?

Jordbrovägen ska på sikt byggas om som en del av utvecklingen av Södra Munksjön i stort. Kommunen äger inte all mark runt Jordbrovägen idag och det behövs en ny detaljplan för området innan den permanenta ombyggnationen kan ske. Men eftersom Skeppsbron växer med bostäder och verksamheter behövde trafiksäkerheten höjas där redan nu.

Är det bara ett körfält i varje riktning nu när arbetet är klart?

Nej. I norrgående riktning finns båda körfälten finnas kvar. I södergående riktning kommer det vara två körfält på den del av sträckan som våra utredningar visar att det finns störst behov av två körfält på. För att få till en tillräckligt säker trafikmiljö för gående och andra oskyddade trafikanter behöver de dubbla körfälten i södergående riktning kortas ned något – det stämmer alltså inte att en fil tas bort helt där.

Under byggtiden behöver vi stänga körfält för att kunna utföra arbetet på en sida i taget.

Gjordes detta arbete för att försvåra för bilister?

Nej. Men i takt med att Jönköping växer och förtätas behöver olika färdmedel kunna samsas om ett begränsat utrymme, vilket vi arbetar aktivt med i vår strategiska trafikplanering. Kommunen har också ett stort ansvar för att planera så att människor kan röra sig i staden på ett säkert och tryggt sätt. Den aktuella åtgärden på Jordbrovägen är ett led i detta arbete.

Kommer ombyggnationen på Jordbrovägen påverka fordon­trafikens framkomlighet och kapacitet?

De åtgärder vi utfört på Jordbrovägen kommer inte att minska kapaciteten för bilar och andra fordon i någon större utsträckning. Antalet körfält kommer vara kvar till stor del på sträckan när arbetet är klart. Att vi lagt till två övergångs­ställen kan förstås påverka framkomligheten för fordon till viss del, men vi anser att det är högst motiverat eftersom det förbättrar trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter, som gående. Dessutom förbättras förutsättningarna för kollektivtrafiken.