Nytt arbetssätt ger gymnasieelever inblick i småländskt företagande

etikett

Publicerad:

Ballongbåge i förgrunden. I bakgrunden syns en skylt med information om tävlingen.

Tävlingen avslutades på JIBS i april 2025.

Hur kan skolan förbereda eleverna för framtidens arbetsliv? Just nu testar tre av kommunens gymnasieskolor ett helt nytt sätt att arbeta med entreprenörskap och företagsamhet. Genom verkliga utmaningar från lokala familjeföretag blir problemlösning, samarbete och analys en självklar del av undervisningen.

Upplägget är en del av ett samarbete mellan ekonomiprogrammet på Jönköpings kommuns gymnasieskolor, Jönköping International Business School (JIBS), Ung Företagsamhet och näringslivet i regionen.

Eleverna som går andra året på gymnasiet får arbeta med ett case som är baserat på utmaningar som familjeföretag i Jönköping står inför, de ska föreslå lösningar på företagets utmaningar. Lärarna integrerar uppgiften i undervisningen, och eleverna får även möjlighet att presentera sina idéer för en jury bestående av representanter från näringslivet och JIBS.

– Vår förhoppning är att det gynnar elevernas lärande genom att de blir mer motiverade och känner ett ökat engagemang för studierna. Ambitionen är ju också att samverkan, främjandet av ett entreprenöriellt lärande samt de skapade kontaktytorna mellan gymnasieskola, högskola och näringsliv på sikt även kan ha en positiv inverkan på övriga studier och hur ungdomarna i förlängningen etablerar sig på arbetsmarknaden, säger Lena Bäckman, rektor på ekonomiprogrammet på Erik Dahlbergsgymnasiet.

Ett nytt sätt att undervisa om entreprenörskap

För lärarna innebär initiativet ett nytt sätt att undervisa om entreprenörskap i klassrummet. Samtidigt får eleverna en inblick i en företagsform som är vanlig i Jönköping, nämligen familjeföretag.

– Det är ett verklighetsanknutet case som är väl förankrat till innehåll i kursplaner och som ligger väl i linje med vårt tidigare arbete och undervisning inom ekonomiprogrammet. Arbetet med caset har integrerats i ämnet företagsekonomi med delar inom ledarskap, organisation och marknadsföring. Det ger eleverna viktiga kunskaper om familjeföretagande som har en stor del i tillväxten och utvecklingen i regionen, säger Lena Bäckman.

Flera vinster med undervisningsformen

Vinsterna med undervisningsformen har varit flera, både för lärare och för elever.

– För våra gymnasielärare kan det innebära nya kontaktvägar och ett vidgat nätverk som blir en utveckling i den egna professionen vilket också tillför nya kunskaper i vår organisation. För elever möjliggör det en inblick i högskolans arena och verksamhet där möjligheter synliggörs för vidareutbildning, säger Lena Bäckman.

Satsningen är ett steg mot att stärka samverkan mellan skola, högskola och näringsliv. Förhoppningen är att fler skolor ska kunna ta del av liknande initiativ i framtiden.