AI hjälper socialtjänsten skriva journalanteckningar

etikett

Publicerad:

sdf

Varje vecka skrivs miljontals journalanteckningar inom socialtjänsten i Sverige. För att spara tid och höja kvaliteten har Pulsen Omsorg lanserat ett mobilbaserat AI-verktyg som möjliggör tal- och textinmatning, som sen omvandlas till korrekt skrivna journalanteckningar. Jönköping och Vännäs är de första kommunerna att prova verktyget.

I stället för att i efterhand formulera och skriva ned en formell journalanteckning i verksamhetssystemet kan nu socialtjänstens personal använda en mobilapp och tala eller skriva in journalanteckningen. Efter att ha talat in anteckningen gör sedan verktyget om den till en välformulerad, skriftlig journalanteckning, utifrån de krav som ställs på journalanteckningars formulering.

Verktyget har också en översättningsfunktion som gör att journalanteckningen skrivs på välformulerad svenska, oavsett om den är intalad på svenska, engelska, finska eller arabiska. Det gör att den som pratar svenska, men har svårt att skriva, får stöd i den skriftliga dokumentationen som journalföring innebär. AI-verktyget har också en funktion som justerar ordval som anses vara olämpliga i journalanteckningar.

I Jönköpings kommun har AI-verktyget testats i flera verksamheter, bland annat inom familjebehandling och hemtjänst, under en begränsad tid. Trots olika verksamheter med olika förutsättningar och krav på journalföring har utvärderingen visat att verktyget fungerar bra och att mottagandet varit positivt. Efter att utvärderingen är helt klar ska beslut fattas om AI-verktyget ska införas i hela socialförvaltningen i Jönköpings kommun.

– Kraven på dokumentation ökar hela tiden. Med den här typen av verktyg frigör vi tid och förenklar för personalen, samtidigt som kvaliteten på journalanteckningarna blir bättre, säger Dan Kax, IT- och digitaliseringschef på socialförvaltningen i Jönköpings kommun.

Pulsen Omsorgs verksamhetssystem Combine används av socialtjänsterna i drygt åttio svenska kommuner, varav Jönköpings kommun är en.

– Med AI-verktyg som detta sparas tid samtidigt som kvaliteten på journalanteckningarna säkerställs. Den största vinsten finns i hemtjänsten, både för att flest antal människor arbetar där och för att tiden ofta inte medger att skriva välformulerade journalanteckningar”, säger Cecilia Andersson, affärsområdeschef på Pulsen Omsorg.

Säkerheten är hög runt såväl verksamhetssystemet Combine, det nya AI-verktyget MIA (Mobil Intelligent Anteckning) och dess data. Pulsen Omsorg har säkrat upp med fullt företagsskydd med lagring på svenskägda servrar i Sverige och ett utökat skydd för AI. Inom kort kommer det dessutom vara möjligt att använda en full on-prem lösning, i Pulsen Omsorgs egna servrar och AI-modeller.