search
Sök
menu
Meny

Dina rättigheter som konsument

Två personer står framför en entré och ler emot kameran.

Konsumentrådgivarna Annika Wilow Sundh och Malin Brandt Smedberg.

Semestern övergår nu i en annorlunda vardag och många behöver se över sin ekonomi inför hösten. Inställda resor och nya vanor väcker många nya frågor för Konsumentrådgivningen.

Annika Wilow Sundh och Malin Brandt Smedberg jobbar som konsumentrådgivare, och erbjuder kostnadsfri och oberoende rådgivning. Under våren har de haft kontakt med nästan dubbelt så många konsumenter som vanligt, och det är förstås många frågor som är relaterade till pandemin.

– Pandemin har påverkat många köp på ett eller annat sätt. Det är många som har planerat att gå på evenemang eller åka ut och resa. Och så handlar folk på nätet i större utsträckning.

Många frågor handlar om olika evenemang och resor som flyttas eller inte blir av. Och det är svårt att säga något generellt om vem som har rätt till vad i de frågorna.

– Det finns inte alltid glasklara svar på alla frågor, ofta finns en rad omständigheter som gör varje fråga unik, men det finns mycket bra information att hämta för den som behöver läsa på om sina rättigheter.

Resor

Om du har bokat en resa som inte blir av, kan du ha rätt att få dina pengar tillbaka. Men det är skillnad på om resan blir inställd eller om du själv vill avboka resan. Att du själv känner oro för att resa är inte tillräckligt, utan då är det ditt avtal med arrangören som avgör.

Det är också olika vad som gäller för paketresor och om du har köpt en reguljär flygbiljett. En inställd flygresa ska återbetalas av flygbolaget, men om den inställda resan är en del av en paketresa är det researrangören du ska vända dig till.

Evenemang

Om ett evenemang, en konsert eller en föreställning ställs in har du rätt att få pengarna tillbaka. Om evenemanget flyttar kan arrangören erbjuda dig att behålla din biljett till det nya datumet, men det är inget du måste acceptera om det inte passar dig.

När det gäller motionslopp kan arrangören i vissa fall ha rätt att behålla hela eller en del av startavgiften. Kolla i avtalsvillkoren vad som gäller.

Konkurs

Om du har handlat en vara av ett företag som gått i konkurs kan det bli svårt att använda garantier och reklamera. Om du har ett presentkort hos ett företag som gått i konkurs kan det bli värdelöst. Du kan vända dig till konkursförvaltaren, men chansen är liten att du får dina pengar tillbaka.

Arrangörer av resor och evenemang erbjuder ibland presentkort istället för pengarna tillbaka när evenemang flyttas och ställs in. Då är det bra att veta att presentkort är giltiga i tio år, om arrangören inte begränsat giltighetstiden. I så fall behöver de upplysa om det. Tänk också på att presentkortet förlorar sitt värde om arrangören skulle gå i konkurs.

Läs mer 

Hos konsumentrådgivningen kan du få svar på dina frågor om din rätt som konsument. Har du frågor om skulder eller behöver råd om budget och privatekonomi kan du kontakta budget- och skuldrådgivningen. Hos Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument kan du läsa mer om vad du har rätt till, och när.

Publicerad: 2020-08-11 09.12