search
Sök
menu
Meny
Tre barn sedda bakifrån. Huvudena i förgrunden med hattar på. I bakgrunden en serie färgade lekskulpturer med invigningsband runt om.

Förskola och konstprojekt invigt

Tillsammans med landskapskollektivet Disorder har barnen på Rosenlunds förskola utformat en serie lekskulpturer. Under festliga former invigdes konstverket – Design Labb Rosenlund – och en ny förskolebyggnad med två avdelningar.

Det var i höstas som Disorder tillsammans med Jönköpings kommun startade ett konstprojekt med namnet Design Labb Rosenlund. Tillsammans med barnen på Rosenlunds förskola har de utforskat design och form. Resultatet blev fyra abstrakta skulpturer skapade med inspiration från barnens arbeten. Skulpturerna, som går att både att leka och sitta på, är av färgad betong och placerade utanför entrén.

– Betong är ett material som ofta uppfattas som kallt och man ser det i storskaliga former. Vi ville visa vilka möjligheter som finns med betong, som till exempel att göra mjuka och varma former, säger Johanna Bratel som tillsammans med Karin Andersson är grundare av Disorder.

Två kvinnor med hattar på huvudena sitter på huk framför några barn. I förgrunden syns barnens huvud med hattar på.

Karin Andersson och Johanna Bratel delar ut medaljer till barnen som deltagit i Design Labb Rosenlund

Festlig invigning

Tisdagen den 22 maj invigdes konstprojektet och den nya byggnaden, där lekskulpturerna är placerade. Huset en del av Rosenlunds förskola med total åtta avdelningar. Den nya byggnaden rymmer två syskonavdelningar och har en egen gård.

Ballonger, serpentiner, sång och tal ramade in den festliga invigningen, då alla barn också fick medalj av konstnärerna för gott samarbete.

– Under cirka ett år har vi träffat barnen, vid flera tillfällen. Tillsammans har vi undersökt form och design, bland annat genom att klippa figurer som sedan har översatts till tredimensionella modeller som barnen har fått jobba vidare med, berättar Karin och Johanna.

– Det har varit fantastiskt! Att få ta del av konstnärernas engagemang och hur det har interagerat med barnen och tagit tillvara på deras kreativitet. Att nu se det färdiga resultatet och veta att barnen varit delaktiga känns väldigt roligt, säger Eva Lundqvist som är biträdande chef på Rosenlunds förskola.

Tillgänglig konst

Konstprojektet på Rosenlunds förskola är en del av Jönköping kommuns arbete med att tillgängliggöra konst och kultur till staden. Förskolan är den första - men inte den sista - där delaktighet är viktigt.

– I det här projektet har vi velat arbeta processbaserat, i workshops. Tanken var att skapa en dialog mellan barnen och Disorder. Framöver kommer vi att jobba vidare med att göra kommunens konstnärliga gestaltningar mer tillgängliga, på olika sätt, säger Filip Zezovski Lind som är konstintendent på Jönköpings kommun.

Publicerad: 2019-05-21 14.41