
Publicerad:
Kommunens rådgivare kan hjälpa dig

Annika, Carin och Emmy träffas ofta för att utbyta idéer, tankar och kunskap.
Har du frågor om ditt elavtal? Vill du veta mer om solceller? Har du gjort ett felaktigt köp? Vill du ha smarta tips och råd kring din vardagsekonomi? Kommunens rådgivande verksamheter, Budget- och skuldrådgivningen, Konsumentrådgivningen och Energi- och klimatrådgivningen Energicentrum, är redo att hjälpa dig.
Gemensamt för kommunens rådgivande verksamheter är att de är kostnadsfria och opartiska.
-Vi ger råd, delar med oss av kunskap och information och gör konsekvensbeskrivningar, men vi rekommenderar ingenting. Det händer att folk blir lite irriterade just för att vi inte kan säga vilket elbolag eller vilken bank de ska välja men de flesta uppskattar att prata med kunniga rådgivare som de vet inte är säljare, säger Emmy Petersson på Energicentrum och får medhåll av kollegorna Carin Landberg på Budget- och skuldrådgivningen Annika Wilow Sundh på Konsumentrådgivningen.
De rådgivande verksamheterna går på många sätt hand i hand, de hänvisar ofta medborgare till varandra och hjälps åt att svara på frågor. Konsumentrådgivningen och Energicentrum delar även lokaler på Kasernen vid Asecs, Budget- och skuldrådgivningen finns i Sofiahuset tillsammans med försörjningsstöd.
Hur skulle ni beskriva er verksamhet i korthet?
Carin: Vi jobbar inom tre områden, budgetrådgivning, skuldrådgivning och är behjälpliga vid skuldsaneringsansökan och under tiden som man har skuldsanering. Allt är gratis och vi har självklart sekretess. Vi ger främst personlig rådgivning men är även ute och föreläser på olika platser i kommunen. Vi ger råd och stöd men inga investeringstips.
Emmy: Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning i energifrågor. Vi fungerar som bollplank på vägen till klimatsmarta investeringar och energieffektiva åtgärder och erbjuder stöd och vägledning i hela processen - från tanke till genomförande. Vi utgår från den rådsökandes förutsättningar och istället för säljsnack får man ärliga råd där teknik och omständigheter går före märke och leverantör.
Annika: De flesta som hör av sig till oss är enskilda konsumenter som vill rådgöra med oss kring konsumenträtt, få stöd att reklamera ett köp eller hjälp att reda ut missförstånd. Oftast hör de av sig till oss efter att de köpt något eller ingått ett avtal som de inte är nöjda med men vi ger även råd inför köp.
Vilka riktar ni er till?
Carin: Vi riktar oss till alla som bor i Jönköpings kommun. Varje kommun har egen budget- och skuldrådgivning.
Emmy: Vi vänder oss till alla invånare i Jönköpings, Habo, Mullsjö, Vaggeryds och Sävsjö kommuner. De flesta som hör av sig till oss är villaägare, men även den som bor i lägenhet kan såklart ställa frågor. Vi riktar oss också till föreningar, organisationer och små och medelstora företag.
Annika: Vi vänder oss till konsumenter i Jönköpings, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommun.
Om jag vill ha råd och stöd av er, hur gör jag?
Carin: Vi bokar framför allt personliga besök men just nu har vi kö. Men vi har telefontid för den som vill ringa och ställa direkta frågor eller få råd.
Emmy: Vi har telefonerna öppna och svarar när vi inte är i andra möten. Det går också bra att boka en tid för ett besök, en digital rådgivning eller att bli uppringd. Vi har tyvärr inte möjlighet att göra hembesök.
Annika: Vi tar emot besök på plats men man måste boka innan. Man kan också ringa under våra telefontider för att få direkt rådgivning.