Kommunens rådgivare kan hjälpa dig

etikett

sdf

Annika, Carin och Emmy träffas ofta för att utbyta idéer, tankar och kunskap.

Har du frågor om ditt elavtal? Vill du veta mer om solceller? Har du gjort ett felaktigt köp? Vill du ha smarta tips och råd kring din vardagsekonomi? Kommunens rådgivande verksamheter, Budget- och skuldrådgivningen, Konsumentrådgivningen och Energi- och klimatrådgivningen Energicentrum, är redo att hjälpa dig.

Gemensamt för kommunens rådgivande verksamheter är att de är kostnadsfria och opartiska.
-Vi ger råd, delar med oss av kunskap och information och gör konsekvensbeskrivningar, men vi rekommenderar ingenting. Det händer att folk blir lite irriterade just för att vi inte kan säga vilket elbolag eller vilken bank de ska välja men de flesta uppskattar att prata med kunniga rådgivare som de vet inte är säljare, säger Emmy Petersson på Energicentrum och får medhåll av kollegorna Carin Landberg på Budget- och skuldrådgivningen Annika Wilow Sundh på Konsumentrådgivningen.

De rådgivande verksamheterna går på många sätt hand i hand, de hänvisar ofta medborgare till varandra och hjälps åt att svara på frågor. Konsumentrådgivningen och Energicentrum delar även lokaler på Kasernen vid Asecs, Budget- och skuldrådgivningen finns i Sofiahuset tillsammans med försörjningsstöd.

Hur skulle ni beskriva er verksamhet i korthet?

Carin: Vi jobbar inom tre områden, budgetrådgivning, skuldrådgivning och är behjälpliga vid skuldsaneringsansökan och under tiden som man har skuldsanering. Allt är gratis och vi har självklart sekretess. Vi ger främst personlig rådgivning men är även ute och föreläser på olika platser i kommunen. Vi ger råd och stöd men inga investeringstips.

Emmy: Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning i energifrågor. Vi fungerar som bollplank på vägen till klimatsmarta investeringar och energieffektiva åtgärder och erbjuder stöd och vägledning i hela processen - från tanke till genomförande. Vi utgår från den rådsökandes förutsättningar och istället för säljsnack får man ärliga råd där teknik och omständigheter går före märke och leverantör.

Annika: De flesta som hör av sig till oss är enskilda konsumenter som vill rådgöra med oss kring konsumenträtt, få stöd att reklamera ett köp eller hjälp att reda ut missförstånd. Oftast hör de av sig till oss efter att de köpt något eller ingått ett avtal som de inte är nöjda med men vi ger även råd inför köp.

Vilka riktar ni er till?

Carin: Vi riktar oss till alla som bor i Jönköpings kommun. Varje kommun har egen budget- och skuldrådgivning.

Emmy: Vi vänder oss till alla invånare i Jönköpings, Habo, Mullsjö, Vaggeryds och Sävsjö kommuner. De flesta som hör av sig till oss är villaägare, men även den som bor i lägenhet kan såklart ställa frågor. Vi riktar oss också till föreningar, organisationer och små och medelstora företag.

Annika: Vi vänder oss till konsumenter i Jönköpings, Habo, Mullsjö och Vaggeryds kommun.

Vilka frågor får ni mest just nu?

Carin: Vi märker att de som redan har det kämpigt får det ännu kämpigare i dessa tider och många är extra oroliga över sin ekonomi.

Emmy: De flesta frågor handlar inte oväntat om att spara energi nu till vintern. Vi får även många frågor om elavtal och huruvida man ska binda sitt avtal. Många frågar också om solceller, och frågor om värmepumpar och andra värmesystem är alltid aktuella.
Annika: Vi märker tydligt att frågor som lyfts i media också kommer till oss. Många tror att vi är högst belastade under shopping-event som Black Friday eller mellandagsrean men det är snarare efteråt som vi blir kontaktade, till exempel när paketresan blivit en besvikelse eller e-handelsföretaget nekar ångerrätt.

Om jag vill ha råd och stöd av er, hur gör jag?

Carin: Vi bokar framför allt personliga besök men just nu har vi kö. Men vi har telefontid för den som vill ringa och ställa direkta frågor eller få råd.

Emmy: Vi har telefonerna öppna och svarar när vi inte är i andra möten. Det går också bra att boka en tid för ett besök, en digital rådgivning eller att bli uppringd. Vi har tyvärr inte möjlighet att göra hembesök.

Annika: Vi tar emot besök på plats men man måste boka innan. Man kan också ringa under våra telefontider för att få direkt rådgivning.

Smarta vardagstips och råd om ekonomi och energi

3 råd om hushållsekonomi

  • Ta kontroll över din ekonomi, gör en budget.
  • Prata ekonomi med någon som kan och ta hjälp så tidigt som möjligt så blir konsekvenserna så små som de kan.
  • Ha en buffert, gärna ett sparande för ett särskilt ändamål på ett separat sparkonto. En buffert kan exempelvis vara tre utgiftsmånader eller tre månadslöner. Ett litet sparande är bättre än inget.

3 råd om energiförbrukning

  • Ta kontroll över din energiförbrukning – använd ”Mina sidor” hos ditt elnätbolag.
  • Dra ner persiennerna på natten, de isolerar. Dra upp dem på dagen så hjälper solljuset (jodå, året om) att värma upp.
  • Låt inte lampor vara tända och apparater stå på eller på standby – släck och stäng av när du lämnar ditt hem eller kontor.

3 råd om konsumenträtt

  • Överlista reklamen.
  • Nixa din telefon.
  • Reklamera (klaga) om köpet inte blev som du tänkte dig.

Vill du ha fler smarta tips och råd om energi, ekonomi och konsumenträtt?
Kontakta någon av våra rådgivande verksamheter.

Relaterade artiklar