search
Sök
menu
Meny

”Pandemin kastade omkull vårt fokus”

Lisa Havskog och Eija Almlöw sitter vid ett bord.

”När pandemin kom fick vi släppa allt och ställa om på dagen. Det var tufft men alla i personalen har varit helt fantastiska, ställt upp på alla tänkbara sätt och tagit hand om varandra och våra medborgare.”

Enhetscheferna på Öxnebacka äldreboende, Lisa Havskog och Eija Almlöw ser tillbaka på ett halvår som inte liknat något annat de tidigare upplevt.

– Det har varit väldigt skönt att vara två enhetschefer och vi hade inte klarat oss utan varandra. Vi har kunnat stötta varandra, växlat arbetsuppgifter när det varit mycket och haft någon att prata med om våra farhågor och rädslor, berättar de. Och på samma sätt har medarbetarna stöttat varandra, brytt sig, skickat sms och kollat läget hur de mår. Alla har jobbat stenhårt men också skrattat en hel del tillsammans mitt i allt. Och alla har bidragit till att hålla god kvalitet och god anda.

"I början spekulerade vi"

Vi backar bandet till februari. Jönköping hade just haft sitt första fall av Covid-19 och samtalen kring pandemins konsekvenser blev fler och intensivare.

– I början spekulerade vi hur vår verksamhet skulle påverkas och sen hände det bara, verkligheten kom ikapp. När en kollegas verksamhet drabbades av smitta fattade vi att vi måste ta det på fullaste allvar, då satte vi oss ner och funderade över vad vi skulle göra. Men vi satt inte länge utan vi behövde ställa om direkt när vi även vår verksamher drabbades.

Pandemin ställde helt nya krav

Öxnebacka äldreboende är ett äldreboende med 60 lägenheter, varav 50 för personer med demenssjukdom och 10 korttidsplatser. I vanliga fall är fokus att skapa meningsfulla dagar för medborgarna, hemkänsla och hemtrevlig stämning – men pandemin ställde helt nya krav.

– Pandemin omkullkastade vårt fokus, allt handlade om att minska smittspridning. I början fick vi dessutom extrem hög sjukfrånvaro på väldigt kort tid och vi fick jobba intensivt för att kunna sätta ihop folk och täcka en hel enhet. Vår samordnare Jenny har gjort ett fantastiskt jobb med att lösa sjukfrånvaron med stöd av oss. Innan hade vi jobbat för att minska antalet timvikarier och nu behövdes de mer än nånsin. Men som tur är hade vi varit ute i god tid med att börja semesterrekryteringen inför sommaren och kunde plocka in personal tidigare som kom in i verksamheten och lärde sig rutinerna.

– Tack vare att vi fick in sommarvikarier så tidigt var de redan inkörda när sommaren kom. Så mitt i allt fick vi en väldigt fin och relativt lugn sommar.

Vad har varit den största utmaningen under den här tiden?

– Att verksamheten ska funka även med hög sjukfrånvaro. Och att samtidigt hantera oron. Många var ju rädda att dra in smittan eller att bli smittade hos oss och dra hem den. Och när besöksförbudet kom ökade de anhörigas oro och telefonsamtalen blev fler.

– I början var informationsflödet enormt och det var svårt att veta vad vi skulle förhålla oss till. Varje gång vi trodde att vi hittat svaret på en fråga fick vi en ny. Och ingen visste exakt vad som var rätt. Där är det stor skillnad nu, nu finns det mer kunskap och stöd att få och alla har insett vikten av att samverka för att kunna ge gemensamma svar.

Hur ser ni på nuläget?

– Nu har vi börjat rätta oss efter att det här är det nya normala. Och samtidigt som vi måste ha fokus på att följa restriktionerna behöver vi fortfarande skapa hemkänsla för våra medborgare. Vi har alla fått fler arbetsuppgifter utan att några har plockats bort. Nu gäller det att hitta tillbaka till det vi inte hunnit under den här tiden, det som är basen i vår verksamhet. Vi behöver ha fortsatt fokus på god kvalitet och får inte tappa fart i vårt utvecklingsarbete. Vi behöver behålla det som är guldkantat i vardagen och göra det vi kan tillsammans med medarbetare och medborgare.

Vad tänker ni inför framtiden?

– Att vi måste hitta sätt att prioritera. Vi har fått många nya uppgifter under pandemin utan att bli av med några och även om allt är viktigt kan vi inte göra allt hela tiden. Vi är ju bara människor med 24 timmar på dygnet. Men vi gör det yttersta vi kan, tillsammans med vår personal. Och vi kan inte nog poängtera hur oerhört stolta vi är över alla våra medarbetare. Och vi har i vår tur fått stöd och uppmuntran av våra kollegor och chef så att vi orkat stödja våra medarbetare genom detta. Hela socialförvaltningen har tillsammans gjort ett bra jobb.

Det här är det första reportaget i en serie om hur medarbetare i våra verksamheter påverkats och ställt om i pandemin. #coronaberättelser

Publicerad: 2020-11-18 13.59