search
Sök
menu
Meny

Unga nyanlända hjälper äldre att bli digitala: "Vi fick verkligen tänka om"

En av IT-coacherna står framför en filmkamera och blir filmad. 

Obay Takleh är en av coacherna framför kameran.

Nyanlända gymnasieungdomar som hjälper seniorer att utveckla sina digitala kunskaper låter som ett spännande projekt. Men hur har det gått under pandemin?

Bild på projektledaren

Sofia Romedahl är projektledare på AMA.

Att bygga broar mellan nyanlända ungdomar och äldre medborgare kan ge många ringar på vattnet, och det är precis vad som är syftet med integrationsprojektet Digital inkludering. Projektet som görs i samverkan mellan Jönköpings kommun och studieförbundet ABF kunde inledas med hjälp av pengar från Delmos, Delegationen mot segregation.

Det startade i februari, men eftersom corona-pandemin dök upp fick planerna en oväntad vändning.

– Vi fick verkligen tänka om. Från början var tanken att vi skulle arrangera fysiska studiecirklar där de två målgrupperna kunde träffas, säger Sofia Romedahl, projektledare på kommunens arbetsmarknadsavdelning.

Satte ihop utvecklingsmaterial

Istället fick IT-coacherna, ett tiotal nyanlända gymnasieungdomar, ägna sig åt att producera utbildningsmaterial. Ett material som exempelvis innehåller instruktioner på hur man laddar ner en app eller registrerar en profil på Facebook.

Så småningom, när de fortfarande inte kunde träffa äldre medborgare fysiskt, arrangerades videomöten på prov. Något som föll väl ut och som sedan fortsatt.

Sofia Romedahl berättar att seniorerna i förväg fått berätta vad de vill lära sig i det digitala landskapet och att coacherna därefter förberett utbildningsmaterial inför varje videosamtal, som görs en och en.

Tre av guiderna visar upp fysiskt utbildningsmaterial.

Mohamad Alfehan, Sandra Mansour och Reza Yazdani under arbetet i somras.

”Tacksamma och glada”

– Coacherna har exempelvis visat hur man beställer mat online, lånar en bok på biblioteket digitalt eller loggar in på 1177. De äldre som varit med via videosamtal har varit otroligt tacksamma och glada, säger Sofia Romedahl.

Trots en pågående pandemi, och att det inte blivit några fysiska studiecirklar ännu, är hon stolt över vad projektet har gett deltagarna hittills.

– Det har varit så värdefullt på många sätt. De yngre coacherna har verkligen utvecklats enormt. De har fått träna mer på språket, blivit mer insatta i samhällsfunktioner som de själva kan ha nytta av, exempelvis 1177 och Försäkringskassan, och de har fått lära sig mycket om pedagogik. Bemötandet mot äldre är de jätteduktiga på sedan tidigare då de är vana vid att umgås över generationsgränserna.

– För den äldre generationen känns det också som en jättevinst. Kunskapen som de får av våra IT-coacher vill de gärna sprida vidare till sina vänner. De pratar också mycket med de nyanlända och är nyfikna på dem. Vi bygger verkligen broar, säger Sofia Romedahl.

Många vill vänta

Projektet är planerat att pågå till februari 2022. Hur framtiden ser ut är det få som vet. Projektet kan fortsätta i samma stil hittills och fortsätta göra stor nytta via video, men Sofia Romedahl hoppas på fysiska träffar framöver för att få fler äldre att upptäcka projektet.

– Vi har märkt att många äldre vill vänta tills pandemin är över, så att de kan komma till ABF och få hjälp på plats. Men det är tack vare att vi tänkt om som vi har kunnat fortsätta med projektet. Den dagen samhället öppnar upp igen vet jag att våra coacher kommer fortsätta vara till riktigt bra hjälp för de som vill ha den.

Är du senior och vill ha hjälp av en IT-guide från projektet? Kontakta Sofia Romedahl: 036-10 53 34, måndagar 10–12 och torsdagar 10–12.

Det går också bra att mejla till sofia.romedahl@jonkoping.se.

Läs mer på projektets Facebooksida via länken nedan. Där finns också en grupp som du kan gå med i för att få digitala tips och råd.

Digital inkludering i Jönköpings kommun, Facebooklänk till annan webbplats

Det här är ett reportage i en serie om hur medarbetare i våra verksamheter påverkats och ställt om i pandemin. #coronaberättelser

Publicerad: 2020-12-16 08.00