Walk n' Ride – vägledning och material för lärare
Här finns inspiration på hur du som lärare/pedagog kan introducera projektet, samt stödja känslan av gamification. Här finns även lektionsförslag från tidigare deltagare i projektet samt tips och förslag i en länksamling.
I den här filmen möter du lärare som har genomfört projektet Jag tar mig framåt. De berättar om deras arbete.
film: Aktiv skolväg, om projektet i Luleå kommun Länk till annan webbplats.
Om empowerment och gamification
Det är du tillsammans med kollegor och dina/era elever som utformar arbetet utifrån projektets hörnstenar empowerment och gamification. Du är nyckeln till att eleverna får drivkraft och engagemang i projektet.
Att lösa uppdrag tillsammans med att räkna poäng vid transporterna är motivationsskapande och ett led i att skapa "spelifiering".
Låt gärna eleverna vara delaktiga i att utforma belöningar eller mål.
Empowerment - att stärka elevers initiativförmåga och självförtroende att vilja vara med och påverka
Gamification/spelifiering - att utgå från dataspelstänk med uppdrag att lösa och poängsamlande för att skapa motivation.
Räkna – Mät aktiva transporter
Lektionsförslag
Utmaningar
Material
Hälsa - länktips
Miljö - länktips
Trafiksäkerhet - länktips
Senast granskad/publicerad: