Så här ansöker du till Komvux

En man som sitter i fåtölj med laptop

Foto: En Produktionsbyrå

Hösten 2024 bytte Komvux till en ny webbansökan. Här hittar du information om hur du ansöker till Komvux, och vad du behöver göra för att bli antagen.

Så här gör du ansökan till Komvux

  1. Gå till vår ansökningssida: Ansök till Komvux
  2. Klicka på den gröna knappen som heter E-tjänst: Ansök till Komvux. Du kommer då till vår webbansökan.
  3. Uppe till vänster i ansökan klickar du på Utbud. Sök efter dina ämnesnivåer och utbildningar. Du behöver inte fylla i något annat, det räcker att söka i textfältet. Tänk på att stava rätt när du söker - exempel: "Svennska" kommer inte att ge något sökresultat, du måste skriva "Svenska".
  4. När du har hittat rätt ämnesnivå/utbildning kan du klicka på den blå texten Visa mer för att se om studieformen är Klassrum eller Flexibel. Sedan klickar du på blå rutan Lägg till.
  5. Nu ligger ämnesnivån/utbildningen under dina val. Om du vill söka fler ämnesnivåer eller utbildningar klickar du på Visa mer (uppe i vänstra hörnet) för att få fram sökfältet igen. Sedan gör du samma sak som i punkt 3 och 4 igen.
  6. När du är klar klickar du på Logga in (uppe i högre hörnet). Nu kan du logga in med ditt Bank-ID.

Webbansökan steg-för-steg

  1. Prioritera dina valda kurser/paket: Om du har sökt flera ämnesnivåer/utbildningar kan du lägga dem i ordning genom att använda pilarna till höger. Flytta det val du helst vill läsa högst upp.
  2. Kompletterande uppgifter: Här kryssar du i det som bäst matchar dig. Syfte med utbildningen: Varför du vill läsa på Komvux. Tidigare utbildning: Den utbildningsnivå som du har läst klart innan.
  3. Annan sysselsättning under studietiden: Om du tänker göra något annat under tiden som du studerar på Komvux.
  4. Jag har funktionshinder/läs/skriv/matematiksvårigheter: Kryssa i Ja om du har behov av extra stöd i dina studier. Till exempel om du har dyslexi eller ADHD. Annars kryssar du i Nej.
  5. Annat modersmål än svenska: Kryssa i Ja och välj ditt språk i listan.
  6. Ladda upp filer: Här kan du ladda upp betygsdokument/intyg. Om du har studerat i en annan kommun kan vi inte se dina tidigare betyg i vårt system utan du måste själv ladda upp dem. Klicka på blå rutan Välj fil.
  7. Viktigt! Koppla dina dokument med dina ämnesnivåer/utbildningar: Om du har laddat upp dokument måste du klicka på listan under Välj fil. Där finns nu dina uppladdade dokument. Kryssa i dem så sparas de i din ansökan. Det räcker inte att bara ladda upp filer - du måste även koppla dokumenten till dina ämnesnivåer/utbildningar i listan under Välj fil.
  8. Kontaktinformation: Din adress hämtas automatiskt från Skatteverket. Skriv din email (måste göras två gånger) och ditt telefonnummer. Klicka på gröna knappen Gå vidare.
  9. Kontrollera och skicka: Kontrollera att allt är rätt med din ansökan. Om du vill ändra något klickar du på Avbryt för att gå tillbaka. Om allt är rätt kryssar du i rutan Jag vill ha kvittens på min ansökan till min e-postadress. Kryssa också i rutan Jag har tagit del av Information om personuppgiftshantering (läs informationen först).
  10. Klicka på gröna knappen Skicka in ansökan.

Jag har skickat en ansökan - vad behöver jag göra nu?

  1. Du får direkt en bekräftelse (kvittens) till din email att vi har tagit emot din ansökan. Om du inte får någon bekräftelse, kontrollera att du skrivit in rätt email i din ansökan.
  2. När vi har behandlat din ansökan kommer du att få ett nytt email med information om din ansökan. Där står det att du har fått ett kursbesked. Om du inte hittar email om kursbesked, sök efter ”kursbesked” i din inkorg. Email skickas från: no-reply@edlevo.tietoevry.com, så titta efter den avsändaren.
  3. Logga in i webbansökan och klicka på Kursbesked: Där kan du tacka Ja till dina ämnesnivåer/utbildningar (glöm inte att trycka på knappen Skicka in). Om du har ångrat dig kan du även tacka Nej till din plats. Du måste alltid tacka Ja till dina kurser/utbildningar för att bli antagen.
  4. Information för dig som ska läsa på Flex: Om det är första gången du söker till Komvux, eller om det var länge sedan du läste hos oss, kommer vi att bjuda in dig till ett digitalt informationsmöte på Teams. Där berättar vi hur det är att studera på Flex, och du kan ställa frågor till oss. Vi kan även bjuda in dig till möte om vi bedömer att du behöver få information om Flex igen, trots att du redan har läst på Flex hos oss. Du som har blivit inbjuden måste vara med på mötet för att bli antagen. Efter att du har varit med på mötet kommer kursbesked. Du kan då logga in i webbansökan och tacka Ja eller Nej.
  5. Slutligen får du ett antagningsbesked till din email (1-2 veckor innan utbildningsstarten). Om du har blivit antagen kommer din skola att skicka välkomstmeddelande till din email. Där finns viktig information om dina kommande studier, kontaktuppgifter till skolan med mera.
  6. Viktigt! Titta efter våra meddelanden både i din inkorg och i skräpposten (ibland hamnar våra utskick där).

Om du behöver hjälp med din ansökan

Kom till oss på Lärcentrum så hjälper vi dig.

Adress: Barnarpsgatan 40 i Jönköping

Öppettider: Måndag till torsdag kl. 10-16

Kontakta studie- och yrkesvägledare

etikett

Publicerad:

Kontakta Komvux och Lärcentrum

Besökstider: Måndag–torsdag kl 10-16
Telefon: 036-10 50 00
Telefontider: Måndag-tisdag kl 14-16. Onsdag-torsdag kl 10-12.

Kontakta studie- och yrkesvägledare:

vagledningscentrum@jonkoping.se

 

Besöksadress Komvux/Lärcentrum:
Barnarpsgatan 40
553 16 Jönköping