Frågor och svar – inkomstkontroll av avgift för förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem
Här hittar du frågor och svar om justering av din avgift efter genomförd inkomstkontroll.
To read this page in other languages, please go to the translate button shaped as a globe in the menu on the right hand side at the top of the page.
Varför har jag fått en extra faktura? Vad händer om jag har betalat för lite eller för mycket? Uppdateras min inkomst automatiskt?
Har du funderingar kring inkomstkontrollen hittar du här svar på det vanligast förekommande frågorna.
Inbetalning
Varför kan jag bli tvungen att betala?
När får jag faktura för inbetalning?
Jag har fått en faktura och ska betala tillbaka, kan beloppet läggas på nästa månadsbetalning?
Hur snabbt ska jag betala fakturan?
Kan jag själv dela upp betalningen på beloppet?
Varför står det makulerad på min faktura?
På fakturan står avgiftsgrundande inkomst, vad är det?
Min inkomst var lägre under vissa månader, hur räknar ni då?
Vi har separerat. Vem ska betala fakturan?
Mitt barn har ingen placering längre. Måste jag betala ändå?
Jag bor inte längre i kommunen. Måste jag betala ändå?
Problem med att betala fakturan
Jag kan inte betala min faktura. Hur gör jag?
Tillkommer det avgifter vid en avbetalningsplan?
Återbetalning
Varför får jag en kreditfaktura (pengar tillbaka)?
När får jag veta om jag får pengar tillbaka?
Om jag får en kreditfaktura, när görs utbetalningen?
Jag ska få pengar tillbaka, kan beloppet dras av på nästa månadsbetalning?
Hur görs inbetalningen till mitt konto?
Uppdatera inkomstuppgifter
Vad räknas som inkomst vid beräkning av avgift?
Var uppdaterar jag min inkomst?
Varför ska jag uppdatera min inkomst regelbundet?
När ska jag uppdatera min inkomst?
Vilka i hushållet ska registrera inkomst?
Uppdateras min inkomst automatiskt?
Vad händer om jag inte uppdaterar min inkomst?
Senast granskad/publicerad: