search
Sök
menu
Meny

Björnens förskola

bild på Björnens förskola

Björnens förskola har ledorden glädje, samspel och trygghet. Tillsammans gör vi en spännande resa där målet är att skapa den bästa förskolan där vi lägger grunden i barnens livslånga lärande.

Förskolan tillhör Smedbyns förskoleområde som består av Björnen, Båggatan, Löparen, Lärlingen och Smedbyns förskolor.

Vår vision

Våra förskolor lockar till lek och utmanar till lärande.    

 Verksamheten bygger på glädje, där barnens inflytande och delaktighet ses som en tillgång.

Barnens nyfikenhet och intressen fångas upp och omsätts till samtal, nya utmaningar samt olika projekt, som leder till ytterligare lärande.

På våra förskolor känner sig både barn och vuxna trygga och lär av varandras olikheter.

Vi arbetar efter förskolans läroplan och låter barnen utvecklas efter sin förmåga.

Pedagogerna ser barnens starka sidor, samt ger dem möjlighet och förutsättningar att utveckla sitt tänkande i samspel med andra.

Personal och vårdnadshavare har en god kommunikation och ett väl utvecklat samarbete. Vårdnadshavare ges möjlighet till insyn och påverkan i verksamheten.

Ledord

Trygghet

Vi strävar efter att:

  • lägga mycket fokus på inskolningen, en trygg övergång från hemmet till förskolan
  • ha en god kontakt med vårdnadshavarna
  • ge vårdnadshavarna inblick i verksamheten och möjlighet att påverka
  • varje barn blir uppmärksammat och sett varje dag
  • tillgodose barnens önskemål, behov och känslor
  • erbjuda en trygg och säker miljö
  • arbeta efter förskolans likabehandlingsplan
  • arbeta efter rutiner som skapar trygghet
  • erbjuda en positiv lärmiljö
  • arbeta gruppindelat
  • ha ett bra mottagande för både barn och vuxna


Glädje

Vi strävar efter att:

  • ge barnen uppmuntran och fokusera på det positiva
  • ge barnen utmaningar som stärker deras självförtroende
  • det finns en utmanande miljö där barnen utvecklas i sitt lärande och sin sociala kompetens
  • väcka barnens nyfikenhet, lust att leka och lära
  • ha ett uppmuntrande och tillåtande förhållningssätt
  • uppmuntra barnens tilltro till sin egen förmåga

Samspel

Vi strävar efter att:

  • inspirera barnen till att se glädjen och nyttan av att samarbeta
  • barnen får känna sig delaktiga i verksamheten
  • barnen lär sig av varandra
  • barnen får känna glädjen i att tillhöra en grupp
  • uppmuntra barnen till att dela med sig och vänta på sin tur
  • ge mycket tid till leken där barnen utvecklar sociala förmågor



Grön Flagg

Grön Flagg är en miljöutmärkelse för skolor och förskolor. Förskolan är Grön Flagg-certifirad.

Den gröna flaggan är det synliga beviset på att man i den dagliga verksamheten prioriterar ett handlingsinriktat miljöarbete, där alla är engagerade. I Sverige delas den gröna flaggan ut av Håll Sverige Rent.

I arbetet identifierar vi utvecklingsområden som fokuserar på något av Grön Flaggs sex teman: Närmiljö, Vattenresurser, Klimat och Energi, Kretslopp, Livsstil och Hälsa samt Konsumtion.

Vi kopplar arbetet till förskolans läroplan och visar hur Grön Flagg bidrar till barnens utveckling, lärande och inflytande.

Vi arbetar även med miljömålet kretsloppet. Barnen sorterar avfall och går till återvinningsstationen med plåt, glas och papper mm. Vi deltar ofta i skräpplockardagr minst en gång per år, då vi plockar skräp i närmiljön kring förskolan.

Vi släcker lamporna när vi går ut och i det rum man inte befinner sig i. Vi uppmärksammar barnen på att komma ihåg att stänga av kranen när de tvättat sig och att de påminner varandra om detta.

Under temat konsumtion lär vi barnen ta lagom mycket mat på tallriken. Att ta så mycket att man orkar äta upp och att inte maten behöver slängas.