search
Sök
menu
Meny

Lärlingens förskola

Bild på Lärlingens förskola

Lärlingens förskola har ledorden glädje, samspel och trygghet. Tillsammans gör vi en spännande resa där målet är att skapa den bästa förskolan där vi lägger grunden i barnens livslånga lärande.

Förskolan tillhör Smedbyns förskoleområde som består av Björnen, Båggatan, Löparen, Lärlingen och Smedbyns förskolor.

Lärlingens förskola byggdes 1992 och består av två avdelningar. Förskolan är belägen i södra Huskvarna och är sammanbyggt med Lärlingens äldreboende. Vi får vår mat från servicehusets kök. Från Lärlingen är det gångavstånd till fina strövområden, bl.a. Folkets Park, Vätterstranden och områdena runt Huskvarnaån.

Vår vision

Våra förskolor lockar till lek och utmanar till lärande.

Verksamheten bygger på glädje, där barnens inflytande och delaktighet ses som en tillgång.

Barnens nyfikenhet och intressen fångas upp och omsätts till samtal, nya utmaningar samt olika projekt, som leder till ytterligare lärande.

På våra förskolor känner sig både barn och vuxna trygga och lär av varandras olikheter.

Vi arbetar efter förskolans läroplan och låter barnen utvecklas efter sin förmåga.

Pedagogerna ser barnens starka sidor, samt ger dem möjlighet och förutsättningar att utveckla sitt tänkande i samspel med andra.

Personal och vårdnadshavare har en god kommunikation och ett väl utvecklat samarbete. Vårdnadshavare ges möjlighet till insyn och påverkan i verksamheten.

Ledord​

Trygghet

Vi strävar efter att:

  • lägga mycket fokus på inskolningen, en trygg övergång från hemmet till förskolan
  • ha en god kontakt med vårdnadshavarna
  • ge vårdnadshavarna inblick i verksamheten och möjlighet att påverka
  • varje barn blir uppmärksammat och sett varje dag
  • tillgodose barnens önskemål, behov och känslor
  • erbjuda en trygg och säker miljö
  • arbeta efter förskolans likabehandlingsplan
  • arbeta efter rutiner som skapar trygghet
  • erbjuda en positiv lärmiljö
  • arbeta gruppindelat
  • ha ett bra mottagande för både barn och vuxna

Glädje

Vi strävar efter att:

  • ge barnen uppmuntran och fokusera på det positiva
  • ge barnen utmaningar som stärker deras självförtroende
  • det finns en utmanande miljö där barnen utvecklas i sitt lärande och sin sociala kompetens
  • väcka barnens nyfikenhet, lust att leka och lära
  • ha ett uppmuntrande och tillåtande förhållningssätt
  • uppmuntra barnens tilltro till sin egen förmåga

Samspel

Vi strävar efter att:

  • inspirera barnen till att se glädjen och nyttan av att samarbeta
  • barnen får känna sig delaktiga i verksamheten
  • barnen lär sig av varandra
  • barnen får känna glädjen i att tillhöra en grupp
  • uppmuntra barnen till att dela med sig och vänta på sin tur
  • ge mycket tid till leken där barnen utvecklar sociala förmågor