Rosenlundsskolans grundsärskola
Här finns information om utbildningen på Rosenlundsskolans grundsärskola. Utbildningen styrs av egen läroplan, som i huvudsak är likadan som grundskolans läroplan.
Samverkan mellan klasser
Våra elever har en klasstillhörighet som bas och samverkan sker mellan klasserna i olika pedagogiska verksamheter, t.ex. i estetiska ämnen. Lärare, förskolelärare, specialpedagog, fritidspedagoger och elevassistenter samverkar kring eleverna.
Vår verksamhet styrs av de tolv ämnen som ingår i grundsärskolans läroplan: bild, engelska, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, matematik, musik, naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen, slöjd, svenska eller svenska som andraspråk och teknik.

Undervisningen i grundsärskolan
Pedagogerna strävar efter att undervisningen skall vara konkret och ha ett meningsfullt innehåll. De tar hänsyn till varje individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande. Hela personalgruppen arbetar för att stärka elevevens vilja att lära och ha en tillit till den egna förmågan.
Kursplaner
Kursplan för träningsskolan omfattar fem större ämnesområden: estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, vardagsaktiviteter och verklighetsuppfattning. Lektionerna i grundsärskolan är upplagda utifrån om eleven förjer grundsskolans eller grundsärskolans läroplan.
Samverkan med vårdnadshavare
För att främja elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling har skolan regelbunden kontakt med föräldrar/vårdnadshavare kring elevens resultat och utveckling. Vi har utvecklingssamtal kring den individuella utvecklingsplanen.
Personalen behöver, med respekt för elevens integritet, vara informerad om den enskilda elevens personliga situation.