Aktiv skolväg – gå cykla eller kicka till skolan

Här finns information om projektet Aktiv skolväg - hur vi kan skapa mer rörelse i vardagen med nya vanor och sätt att se på resan till och från skolan.

Barn rör sig mindre i vardagen och det påverkar deras hälsa. Förr gick och cyklade fler barn till och från skolan. Idag blir skjutsade i större utsträckning.

Fördelar med en aktiv skolväg

  • Fysisk aktivitet förbättrar koncentrationsförmågan, impulskontrollen och minnet, vilket gör att man lär sig bättre.
  • Barnet lär känna och blir trygg i sin omgivning. Det ger en känsla av frihet, självständighet och stolthet.
  • Barnet kan få socialt utbyte och en gemenskap med kompisar, föräldrar eller syskon som man går eller cyklar tillsammans med.
  • Barn som transporterar sig aktivt till skolan har dessutom visat sig gladare än sina skjutsade kamrater. Rörelseglädje ger lärglädje!

Vi behöver hjälpas åt att tidigt etablera en vana av fysisk aktivitet tidigt i livet. För lite rörelse leder i längden till ett folkhälsoproblem.

Råd till dig som vårdnadshavare

Du som vuxen och vårdnadshavare är viktig för ge barnet en god grund som leder till nya hälsosamma vanor, bättre skolresultat, en bättre miljö och ökad trafiksäkerhet för våra barn och i samhället. Låt ditt barn gå och cykla! Det har aldrig varit så tryggt för barn att färdas självständigt i trafiken som det är nu.

Det är du som bestämmer/ansvarar för hur ditt barn ska ta sig till och från skolan. Om ditt barn inte är van vid att gå eller cykla till skolan kan det vara bra att börja med att gå eller cykla tillsammans. Då ditt barn lär sig vägen, området och trafikreglerna. När du och barnet är tryggt kan det börja ta sig själv, delar av eller hela vägen. Det kan också vara bra att ta sällskap av en kompis - det är roligare att gå tillsammans med någon.

Walk n' Ride – projekt för aktiv skolväg i skolan

Walk n' Ride är ett frivilligt projekt för låg- och mellanstadieklasser i Jönköpings kommun, som genomförs under fyra veckor i en klass där målsättningen är att ta sig till och från skolan genom att gå, cykla, åka kick bike eller något annat aktivt transportsätt. Om det inte fungerar att gå eller cykla hela vägen till skolan så är det möjligt att delta om aktiv transport utförs på en del av sträckan. Under projekttiden samlar eleverna tillsammans poäng och får olika pedagogiska uppdrag som man får möjlighet att fira tillsammans.

Erfarenheterna från Luleå kommun visar att det är utvecklande och lärorikt för både den enskilde eleven och klassen. Målsättningen är att öka barns rörelse över hela skol- och fritidshemsdagen för att främja barns hälsa, öka trafiksäkerheten och bidra till en bättre och hållbarare miljö och stad.

Är du intresserad av att veta mer om projektet Aktiv skolväg och om Walk n' Ride? Kontakta projektledare på stadsbyggnadskontoret via e-post: mobilitet@jonkoping.se

Såhär används Walk n' Ride i våra skolor, material för lärare

Metod och upplägg för Walk n' Ride är baserat på ett framgångsrikt folkhälsoprojekt som Luleå kommun och Luleå tekniska universitet har drivit sedan 2016. Målsättningen är att öka barns rörelse över hela skol- och fritidshemsdagen för att främja barns hälsa, öka trafiksäkerheten och bidra till en bättre och hållbarare miljö och stad.

Jönköpings kommuns "Aktiv skolväg" baseras på Luleå kommuns projekt "Jag tar mig framåt". I Luleå har det visat sig kunna stärka barnens hälsa och lärande, självständighet och personliga utveckling. Samtidigt har det stärkt sammanhållningen i deltagande elevgrupper då det är något som eleverna tagit sig an tillsammans. Projektet utformades i ett samarbete mellan forskare vid Luleå Tekniska universitet och lärare i Luleå kommuns skolor.

Genom att möjliggöra en långsiktig satsning på aktiv skoltransport och därmed ökad rörelse för eleverna på låg- och mellanstadiet är förhoppningen att tidigt etablerade hållbara vanor följer med upp i högstadiet och vidare i vuxenlivet.

Steg för steg-guide för lärare

Här kan du läsa om hur Walk n' Ride funkar steg för steg

Material för lärare

Vägledning och material för lärare

Fakta och forskningsresultat

Den forskning som genomförts har hittills resulterat i flera vetenskapliga publikationer. De viktigaste resultaten är:

Gamification – en framgångsfaktor i undervisningen
Att räkna antalet kilometer och mäta detta på en karta var motiverade för barnen och kunde integreras naturligt i undervisningen. Uppdragen utgick från de ämnen som barnen ska läsa i respektive årskurs och både lärarna och barnen upplevde att den praktiska kopplingen gjorde undervisningen roligare och mer lärorik. Barnen blev mer engagerade än de varit tidigare när de läst samma delar utan denna koppling.

Beteendeförändring ger attitydförändring
En del föräldrar var tveksamma och ifrågasättande innan projektet men detta har tydligt förändrats under projektets gång. Projektet var så lockande för barnen att de i många fall lyckats övertala sina föräldrar att få delta. Föräldrarnas attityder förändrades efter att barnen deltagit och nyckeln till detta var barnens entusiasm.

Redo för skola
Barnen var piggare i skolan och att de hade ”mindre kryp i benen”. Dessutom var de gladare framförallt på morgonen och de hade oftast ”pratat av sig” på vägen till skolan vilket gjorde att de var mer redo när undervisningen startade. En annan positiv och oväntad förändring var att barn som tidigare ofta varit sena till skolan nu kom i tid. En anledning till detta var att de cyklade eller gick tillsammans och när en kompis väntade var de mer motiverande att komma iväg i tid.

Bygger nya relationer
Barnen parades ihop två och två eller tre efter geografi och uppmuntrades att cykla eller gå tillsammans. Detta gjorde att barn som tidigare inte umgåtts med varandra lärde känna varandra och barnen upplevde att de kunde leka med fler klasskamrater efter projektet än före. Några barn uttryckte att de kände sig mindre ensamma efter projektet än tidigare och lärarna bekräftade att detta hade förbättrat den psykosociala miljön. Barnen beskrev hur de kunde hjälpa och motivera varandra genom att cykla tillsammans och den sociala samvaron gjorde färden till och från skolan rolig.

Barnen ”smittade” föräldrarna
En intressant bieffekt var att barnens ökade fysiska aktivitet även gav en ökad fysisk aktivitet för deras föräldrar. Vanligtvis talas det mestadels om att barn ärver sina föräldrars hälsobeteenden men det omvända verkar också vara möjligt.


Senast granskad/publicerad: