Walk n' Ride: Steg-för-steg guide

Utmaningen Walk n' Ride genomförs i en klass under fyra veckor. Det finns ett förslag på uppdrag och pedagogiska ämnesinslag men du som pedagog har frihet att tillsammans med elever och kollegor utforma projektet.

Forskare vid Luleå Tekniska Högskola har tillsammans med elever och pedagoger utformat ett tydligt projektupplägg i sju steg, med förslag på uppdrag och pedagogiska ämnesinslag. Här har du som pedagog frihet att tillsammans med dina kollegor och elever utforma projektet.

Steg 1 – Föräldramöte/föräldrainformation

Starta upp Walk n' Ride genom att informera vårdnadshavarna om projektet. Om ni ej har möjlighet till föräldramöte så kan ni istället skicka hem information om projektet.

Föräldrainformation:

  • Se filmen "Lets Gå - Trampa På" nedan.
  • Prata om fördelar, vad är aktiva skoltransporter
  • Lyssna in föräldrarna och låt dem bidra med erfarenheter
  • Startsidan för Aktiv skolväg är en bra länk för vårdnadshavare att ta del av.

Film: Let´s gå trampa på Länk till annan webbplats. (från Luleå kommun/Region Norrbotten)

Startsida - Aktiv skolväg

Steg 2 – Presentera och fundera

Nu kör vi igång i klassen.

  • Gå igenom upplägget av projektet tillsammans med eleverna
  • Läs brevet som är riktat till eleverna Pdf, 70.7 kB.
  • Prata med eleverna om frågorna brevet:
    • Varför är det viktigt att röra sig mer?
    • Vad kan ni göra för att fler ska välja att cykla eller gå till skolan oftare?
    • Vad är vinsten för miljön och trafiksäkerheten?
  • Samla idéer och tankar från eleverna

Steg 3 – Gör ett infoblad

Låt eleverna göra ett infoblad till vårdnadshavarna med bland annat följande information:

  • Bra argument - om hälsa - om miljö - om trafiksäkerhet - om kamratskap
  • Vad som kan hjälpa eleverna på vägen så att alla kan vara med
  • Fler klokskaper och kunskaper

Tips, använd gärna filmen "Let´s gå trampa på" Länk till annan webbplats. och informationen på startsidan. Fakta och argument till olika målgrupper hittar du också i Cykelfrämjandet folder "Barnen är inte problemet" Länk till annan webbplats.. Samt leta efter annan fakta som kan vara till hjälp för att hitta bra argument.

Steg 4 – Workshops

Nästa steg är att genomföra tre workshops i klassen. Förslagsvis gör ni det innan ni börjar cykla, gå och göra uppdragen.

Hälsa - Här bjuder ni in skolsköterskan för att prata om hälsa och rörelse.

Trafiksäkerhet - Här kan ni välja något av NTFs lektionsförslag

NTF s lektionsförslag Länk till annan webbplats..

Miljöfrågor - Här finns en bra checklista som du som lärare kan använda för att utforma er workshop. Länkar till nyttig kunskap finns under fliken Länktips här på sidan, men ni har säkert också en massa egna bra idéer och material för detta.

För varje genomförd workshop får ni ett diplom!

Steg 5 – Uppdrag

Bestäm uppdrag. Du väljer ut eller hittar på egna uppdrag för dina elever. Varje vecka får eleverna ett nytt uppdrag att utföra på vägen till och från skolan, som ni sedan kan arbeta med på veckans lektioner.

Uppdragen utformar du utifrån läroplanen, men inhämta gärna idéer från eleverna. Vill du ha tips eller idéer på färdiga uppdrag kan du inspireras. Se gärna filmen Länk till annan webbplats. där lärare i Luleå som deltagit i projektet berättar om hur de utformade sina uppdrag och sitt projekt.

Lets gå trampa på, Luleå kommun - film på YouTube Länk till annan webbplats.

Luleå kommun - förslag på uppdrag och lektioner i projektet Länk till annan webbplats.

Steg 6 – Utmaning och uppdrag

Börja utmaningen och uppdragen. Nu börjar ni tillsammans att gå eller cykla till skolan fyra veckor i streck.

Räkna antalet km eller hur många gånger ni tillsammans har gått eller cyklat till och från skolan totalt.

Om ni har elever som åker skolskjuts eller har en farlig skolväg hittar ni säkert egna lösningar hos er som gör att alla kan känna sig delaktiga i projektet, exempelvis rörelserundor eller morgonpuls.

Samtidigt sätter ni igång uppdragen. Påbörja förslagsvis ett nytt uppdrag varje måndag som ni sedan utför under veckan och utvärderar på fredagen. För varje utfört uppdrag får eleverna en "badge".

För varje vecka/uppdrag ni klarar får eleverna ett diplom eller en badge.

Vägledning och material för inspiration

Steg 7 – Fira!

Grattis!

Nu har ni klarat alla stegen, dags att fira!