search
Sök
menu
Meny

Kurser i programmering och digitalt skapande årskurs F-9

Programmering


NYBÖRJAREN för årskurs 1-2                    

6 tillfällen - måndag kl 17-18.30
Enkel programmering med hjälp av roboten Blue Bot. Du lär dig programmera för att lösa uppdrag och ta dig igenom tex en stad. Du får också lära dig göra en enkel berättelse/film genom att programmera i Scratch Jr.

LEGO ZOO för årskurs F-2

6 tillfällen - onsdag kl. 17-18:30
Vi bygger olika djur och figurer i Lego med hjälp av Lego WeDo 1.0. Sedan programmerar vi med hjälp av datorn så att djuret/figuren låter och rör på sig.

LEGO MILO för årskurs 1-3

6 tillfällen - tisdag kl. 17-18:30
Här använder vi Lego WeDo 2.0. Häng med utforskningsroboten Milo att undersöka olika spännande fenomen inom naturvetenskap/teknik. Vi anpassar Milo till uppdraget och programmerar med hjälp av en Ipad så att Milo får olika spännande funktioner.

MAKEY för årskurs 3-5

6 tillfällen - tisdag kl. 17-18:30
Här blir det kreativ programmering! Bygg din egen spelkontroll av en banan och tillverka ett trumset av rotfrukter. Sedan kopplar vi ihop det med Makey-Makey och programmerar i datorn till att fungera på riktigt.

SUMO BOT CHALLENGE för årskurs 5-

10 tillfällen - torsdag kl 17-18.30
Sumobrottning + robot = sant. Lär dig programmera en Lego NXT-robot så att den gör vad du vill. Bygg sedan om och bygg till så att din robot vinner i sumokampen mot de andra robotarna.

DASH & DOT för årskurs 4-6

6 tillfällen - onsdag kl 17-18.30 
Lär dig styra robotarna Dash och Dot och grunderna i blockprogrammering. Din uppgift blir att programmera Dash att utföra olika uppdrag t.ex. hinderbanan, ploga popcorn. Du avgör vid vilken level du slutar.

FILMSKAPARE - STOP MOTION för årskurs 4-6

10 tillfällen - torsdag kl 17-18.30
Skapa en egen animerad film med hjälp av enkla verktyg, Ipad och webb. Vi använder stop-motion-teknik och gör kulisser av lera och papper. Kursen avslutas med filmpremiär!

SCRATCH för årskurs 5-7

10 tillfällen - onsdag kl. 17-18:30
Lär dig skapa ett eget dataspel. Här lär du dig grunderna i Scratch. Du väljer sedan själv hur ditt spel ska se ut och vad det ska handla om. 

3D - PRINT DESIGN för årskurs 4-9

6 tillfällen - torsdag kl. 17-18:30   
Vill du tillverka en spelpjäs, mugg, smycke,rymdskepp, hand eller Mindcraft-figur? Lär dig designa produkter med hjälp av ett ritprogram i datorn för att sedan skriva ut modellen i vår 3D-skrivare. Du har möjlighet att själv välja vilken svårighetsnivå du söker - vi erbjuder kompetens, idéer och material.

 

Programmering har vi också på SPACET. Vår satsning på dig som är 11-19 år. 


Kontakt

Linda Samuelsson
Tfn 036-10 23 35