search
Sök
menu
Meny

Programmering (åk 4-6)

Microbit som visa ett hjärta.

Upptech har olika teman med programmering. Välj mellan programmering av robotar eller programmering med hjälp av iPad eller dator. Temana kan bokas flera gånger med en ökad progression.

NYHET! Programmera med Dash

För årskurs 4-6

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Roboten Dash ska lösa några olika uppdrag. Vi löser det genom enkel blockprogrammering med hjälp av våra iPads.

 
Max 20 elever

Tid: 60 minuter

 

Programmera med Scratch Junior

För årskurs 4-6

Vi använder oss av programmet Scratch Junior där man på ett enkelt och lekfullt sätt lär sig grunderna i programmering. Med hjälp av våra iPads lär ni er programmering här på plats som ni sedan kan fortsätta med i klassrummet. Scratch Junior kan även användas på andra surfplattor.

 
Max 20 elever

Tid: 60 minuter

 

Programmera med Scratch

För årskurs 4-6

I detta tema lär ni er grunderna i programmering genom att använda Scratch. Med hjälp av datorer skapar ni ett enkelt dataspel där ni själva bestämmer hur spelet ska se ut och vad det ska handla om.


Max 20 elever

Tid: 60 minuter

 

Programmera med LEGO NXT

För årskurs 4-6

Roboten NXT ska åka en hinderbana. Lös uppdraget genom att programmera en LEGO Mindstorms NXT-robot. Ni lär er grunderna i blockprogrammering, inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad är lätta att anpassa för både individ och grupp.


Max 20 elever

Tid: 60 minuter

 

Programmera med micro:bit

För årskurs 4-6

Ett tema där ni får prova programmering med hjälp av micro:bit. Ni lär er grunderna och får tillämpa dem i spännande utmaningar. Inga förkunskaper krävs. Uppgifternas svårighetsgrad anpassas efter individ och grupp.


Max 20 elever

Tid: 60 minuter

 

Temats koppling till Lgr 11

I centralt innehåll för Teknik årskurs 4-6:

  • Några av datorns delar och deras funktioner och hur datorer styrs av program.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

I centralt innehåll för Matematik årskurs 4-6:

  • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.

Kontakt

Upptech
Tfn 036-10 60 77