search
Sök
menu
Meny

Programmering (åk F-3)

Från programmering med ScratchJr.

Upptech har tre olika skolteman med programmering för årskurs F-3. Enkel programmering med hjälp av WeDo 2.0, Blue-Bot eller surfplatta.

NYHET! Programmera med WeDo 2.0

För årskurs 1-3

Grundkurs: Vi bygger och programmerar en WeDo-robot för att lösa en uppgift. Eleverna får följa en ritning för att konstruera sin robot från grunden. Sedan får de lägga till nödvändig kod så att roboten kan utföra enklare uppdrag.

Fortsättningskurs: Utifrån ett uppdrag ska vi hjälpa till att lösa ett miljöproblem. Enkel blockprogrammering kombinerat med hållbar utveckling!

Max 20 barn

Tid: 60 minuter


Programmera med Blue-Bot

För årskurs F-3

Vad är programmering och hur fungerar det? På ett lekfullt sätt lär ni er hur programmering fungerar. Ni får lösa olika uppdrag med hjälp av "Skattkartan" eller i "Blue-Bot-staden" . Med hjälp av Blue-Bots lär ni er grunderna i blockprogrammering.

Max 20 barn

Tid: 60 minuter


Programmera med Scratch Junior

För årskurs F-3

Vi hjälper er att komma igång med programmering! Vi använder oss av programmet Scratch Junior där man på ett enkelt och lekfullt sätt lär sig grunderna i programmering genom att göra en liten film. Med hjälp av våra iPads lär ni er programmering här på plats som ni sedan kan fortsätta med i klassrummet. Scratch Junior kan även användas på andra surfplattor.

Max 20 elever

Tid: 60 minuter


Temats koppling till Lgr 11

I centralt innehåll för Teknik årskurs 1-3:

  • Att styra föremål med programmering.
  • Dokumentation i form av bilder samt digitala modeller.

I centralt innehåll för matematik årskurs 1-3:

  • Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.


Kontakt

Upptech
Tfn 036-10 60 77