Företag – sök och hantera bygglov
Här får du information om vad som gäller när du söker och följer ett bygglov som företag eller förening.
När du söker bygglov som företag gör du detta i e-tjänsten "Sök bygglov och andra åtgärder" som finns länkad längre ner på den här sidan. Här är några punkter som är bra att veta när du söker bygglov som företag eller förening:
- Är det första gången du söker? Ange kontaktuppgifter om företaget såsom organisationsnummer, adress och fakturauppgifter.
- När du ansöker måste du använda ditt eget BankID. Du påbörjar ansökan och i slutskedet väljer du att det är företaget som söker bygglovet.
- Du registreras som kontaktperson i ärendet och får ett meddelande från oss med företagets gemensamma kundnummer.
- Kundnumret kan delas ut till alla i teamet som ska ha behörighet att komplettera ärendet med handlingar.
Varför behöver jag använda mitt eget BankID?
Företagets kontaktperson får all information
Så loggar du som kollega in i ett ärende
Så får du ditt kundnummer
När krävs bygglov och hur går processen till?
Bygglov krävs till exempel vid:
- byte av verksamhet i en lokal,
- för att sätta upp en skylt på fasaden eller
- glasa in balkonger på ett flerbostadshus.
Om bygglov eller anmälan krävs och vad du ska skicka in till oss beror på vad du ska göra. Läs mer i guiden:
Vad vill du bygga? Guide som visar om du behöver bygglov eller göra en anmälan
Information om processen från ansökan och handläggningstid till tekniskt samråd och slutbesked när du söker bygglov eller gör en anmälan hittar du här:
Senast granskad/publicerad: