Företag – sök och hantera bygglov

Här får du information om vad som gäller när du söker och följer ett bygglov som företag eller förening.

När krävs bygglov och hur går processen till?

Bygglov krävs till exempel vid:

  • byte av verksamhet i en lokal,
  • för att sätta upp en skylt på fasaden eller
  • glasa in balkonger på ett flerbostadshus.

Om bygglov eller anmälan krävs och vad du ska skicka in till oss beror på vad du ska göra. Läs mer i guiden:

Vad vill du bygga? Guide A-Ö som visar om du behöver bygglov eller göra en anmälan

Information om processen från ansökan och handläggningstid till tekniskt samråd och slutbesked när du söker bygglov eller gör en anmälan hittar du här:

Bygglov, marklov och anmälan

Vad kostar bygglov och anmälan?

Vi har samlat exempel på avgifter för vanliga åtgärder här:

Avgift för bygglov och anmälan

Förmöte inför bygglovsansökan

Vill du komma i kontakt med bygglovavdelningen innan du sätter igång med ett byggprojekt? Då kan du boka in ett förmöte med den bygglovhandläggare som kommer att handlägga ärendet, redan innan du skickar in ansökan.

Använd e-tjänsten "Kontakta bygglovavdelningen" nedan för att meddela oss att du vill boka in ett förmöte. Ange fastighet, beskriv vad byggprojektet gäller och att du vill ha ett förmöte med oss. I nästa steg anger du företagets namn och dina kontaktuppgifter.

När det är bestämt vem som kommer handlägga ärendet tar bygglovhandläggaren kontakt med dig för att boka in ett förmöte. Mötet kan vara antingen fysiskt eller digitalt via Teams. I de flesta fall hör vi av oss till dig inom fem arbetsdagar.

Så ansöker du via e-tjänst

När du söker bygglov som företag använder du e-tjänsten "Sök bygglov och andra åtgärder" som finns längre ner på sidan. Här är några punkter som är bra att veta när du söker bygglov som företag eller förening:

  • Är det första gången du söker? Ange kontaktuppgifter om företaget såsom organisations­nummer, adress och fakturauppgifter.
  • När du ansöker måste du använda ditt eget BankID. Du påbörjar ansökan och i slutskedet väljer du att det är företaget som söker bygglovet.
  • Du registreras som kontaktperson i ärendet och får ett meddelande från oss med företagets gemensamma kundnummer.
  • Kundnumret kan delas ut till alla i teamet som ska ha behörighet att komplettera ärendet med handlingar.

Varför behöver jag använda mitt eget BankID?

När du signerar med ditt BankID säkerställer du din identitet och bekräftar att du lämnar in en ansökan åt företaget. Att signera med BankID är samma sak som att skriva under en blankett med penna. Dessutom kan vi säkerställa att det inte är en robot som gjort ansökan.

För att komplettera, ändra eller följa ett ärende loggar du också in med BankID innan du anger företagets kundnummer och organisationsnummer. Det visar vem som gjort vad i ärendet och är viktigt för säkerheten så att rätt person har tillgång till rätt ärende.

Företagets kontaktperson får all information

Du som ansöker om bygglov eller gör en anmälan åt företaget blir alltid kontaktperson i ärendet, och är den som får information från handläggaren om vad som händer i ärendet, till exempel om det behöver kompletteras.

Det behöver alltid finnas minst en kontaktperson i ett ärende. För att lägga till fler kontakt­personer eller ändra kontaktperson använder du denna e-tjänst:

Så får du företagets kundnummer

När ett företag skickar in ett nytt ärende till bygglovavdelningen får kontaktpersonen alltid ett meddelande från oss med företagets gemensamma kundnummer. Kontaktpersonen kan sedan välja att ge kundnumret till flera personer på företaget.

Om du redan har ett pågående ärende hos oss och inte fått ett meddelande med företagets kundnummer, ring Kontaktcenter på telefonnummer 036-10 50 00 så hjälper vi dig.

Så loggar du som kollega in i ett ärende

För ett företag är det ofta flera personer som behöver kunna komplettera och följa vad som händer i ett ärende. Alla på företaget kan logga in med det gemensamma kundnumret. Det gäller även en konsult eller arkitekt som företaget anlitar.

Du använder alltid ditt eget BankID när du loggar in men anger sedan företagets organisations­nummer och kundnummer.

Företagets kundnummer är alltid detsamma, oavsett vilket ärende det gäller. Alla som har tillgång till kundnumret kan därför se samtliga ärenden som företaget har hos bygglov­avdelningen. Undantaget är om det finns handlingar med sekretess i ett ärende, de handlingarna är inte tillgängliga.

Boverkets webbutbildning: Byggregler och kontrollsystem i praktiken

Boverkets webbutbildning Byggreler och kontrollsystem i praktiken ger dig förståelse för hur regler i olika skeden och med olika ursprung hänger ihop och påverkar byggandet och byggnaden under hela livscykeln. Den riktar sig till dig som jobbar med byggprojekt till exempel som byggherre, beställare, entreprenör, konsult, fastighetsägare, byggnadsinspektör eller kontrollansvarig.

Läs mer om webbutbildningen Byggreler och kontrollsystem i praktiken (boverket.se) Länk till annan webbplats.

Sök bygglov och andra åtgärder här

Senast granskad/publicerad: