Framtidsfokus – från skola till arbetsliv

Här kan du läsa om Framtidsfokus – Jönköpings kommuns satsning på att stärka samarbetet mellan skola och arbetsliv. Genom att bidra med din kunskap hjälper du unga att göra medvetna framtidsval – och stärker samtidigt din bransch.

Framtidsfokus är Jönköpings kommuns satsning för att bygga broar mellan skolan och arbetslivet. Utbildningsförvaltningen och näringslivsavdelningen driver arbetet tillsammans – med målet att öka ungas kännedom om olika yrken och framtidsvägar.

Du som arbetsgivare spelar en viktig roll. Genom att samarbeta med skolan hjälper du elever att förstå vilka framtida möjligheter som finns – och bidrar samtidigt till att stärka kompetensförsörjningen i kommunen.

Framtidsfokus är vår lokala modell för det Skolverket kallar SSA – samverkan mellan skola och arbetsliv.

Apl – bidra till att sprida yrkesskicklighet och framtidstro

Elever som går ett yrkesprogram på gymnasiet ska göra minst 15 veckors praktik på en arbetsplats. Det kallas arbetsplatsförlagt lärande, eller apl. Apl är en viktig del av utbildningen och ligger till grund för elevens betyg – men sker i din verkliga arbetsmiljö.

Som arbetsgivare spelar du en nyckelroll i elevens lärande. Genom att ta emot en elev bidrar du till att forma framtidens yrkespersoner.

Läs mer om apl

Branschmässa – mötesplats för den lokala arbetsmarknaden och morgondagens arbetskraft

Branschmässan är en mötesplats där elever och vårdnadshavare träffar representanter från olika branscher för att inspireras och vägledas inför gymnasieval och framtida yrkesliv.

Genom att delta på denna aktivitet har du också chansen att marknadsföra er verksamhet/ bransch samt vidareutveckla viktiga nätverk med skolor, Jönköpings kommun och andra företag på vår lokala arbetsmarknad.

Läs mer om branschmässan

Höstlovspraktik – ta emot en elev under höstlovet

Höstlovspraktiken riktar sig till elever i årskurs 9. Syftet är att hjälpa elever inför gymnasievalet genom att skapa inblick i olika branscher.

Genom att ta emot en elev skapar du nyfikenhet och förståelse för ditt yrkesområde. Du bidrar till att ungdomar gör mer medvetna val inför framtiden, samtidigt som du visar upp din verksamhet och får möjlighet att möta framtida medarbetare.

Läs mer om höstlovspraktiken

Prao – skapa intresse för er bransch

Att ta emot en praoelev är ett konkret sätt att göra skillnad – både för en enskild ungdom och för samhällets framtida kompetensförsörjning. Prao, praktisk arbetslivsorientering, är en del av grundskolan och ger elever möjlighet att under tio dagar få inblick i arbetslivet.

Läs om om prao

Vanliga frågor och svar

Vad är Framtidsfokus?

Framtidsfokus är kommunens långsiktiga arbete för att skapa bättre samverkan mellan skola och arbetsliv. Syftet är att rusta elever för framtiden – och ge dem bättre kunskap om olika yrken, branscher och studievägar.

Som arbetsgivare kan du bidra genom att ta emot elever, delta i aktiviteter och synliggöra din bransch.

Varför ska jag som arbetsgivare engagera mig?

Genom att delta i Framtidsfokus visar du upp din bransch för framtidens medarbetare. Du hjälper elever att göra mer medvetna val till gymnasiet – samtidigt som du stärker ditt företags varumärke, skapar nya kontakter och bidrar till kommunens kompetensförsörjning.

Att samarbeta med skolan är ett konkret sätt att ta samhällsansvar.

Vilka aktiviteter kan jag delta i?

Exempel på insatser du kan göra som arbetsgivare:

  • Delta i branschmässan och träffa elever i årskurs 8.
  • Ta emot en elev på prao eller apl (praktik).

Du väljer själv vilken form och nivå som passar din verksamhet.

Hur får jag kontakt med kommunen?

Vill du engagera dig i Framtidsfokus eller veta mer om möjligheterna? Kontakta näringslivsavdelningen i Jönköpings kommun eller en praktik- och praosamordnare via kommunens kontaktvägar. Vi guidar dig gärna vidare.

KONTAKT

Anna Tjelta, näringslivsutvecklare
Telefon: 036-10 36 35
E-post: anna.tjelta@jonkoping.se

Johan Albertsson, verksamhetsutvecklare
Telefon: 036-10 70 41
E-post: johan.albertsson@jonkoping.se

Senast granskad/publicerad: