Varför ska jag jobba med säkerhet i Jönköpings kommun?

Jönköpings kommun har höga ambitioner när det gäller trygghet och säkerhet för alla som bor, verkar och lever här. Du som jobbar med säkerhetsfrågor gör en meningsfull och betydelsefull insats för både kollegor och kommuninvånare.

Som säkerhetssamordnare får du möjlighet att upprätthålla säkerheten inom kommunen och kan spela en aktiv roll i att skydda människor. Som beredskapssamordnare har du en viktig roll i att förbereda och hantera kriser – det kan handla om att analysera sårbarhet, genomföra övningar eller samordna insatser vid kris. Medarbetarna inom räddningstjänsten är viktiga för tryggheten i vår kommun i samband med nödsituationer men också för förebyggande arbete och utbildning.

Arbetet handlar även om att se till att kommunen och dess samhällsviktiga verksamheter har en fungerande digital infrastruktur, cybersäkerhet och ett genomtänkt säkerhetsarbete. Flera av våra yrkesroller kräver därför kompetens inom it-säkerhet och utveckling av kvalitets- och säkerhetsprocesser.

En del av arbetet med säkerhet och trygghet i kommunen innebär samverkan med andra myndigheter, organisationer och näringsliv vilket ger dig ett brett nätverk.

Vilka olika yrkesroller finns? Passar de mig?

Många tjänster inom säkerhet finns på räddningstjänsten som har ansvar för operativ räddningstjänst, olycksförebyggande arbete, samordning kring skydd mot olyckor, krisberedskap, brottsförebyggande frågor och internt skydd. Men det finns funktioner som arbetar med säkerhetsfrågor inom fler andra förvaltningar, bland annat på digitaliseringsavdelningen.

Räddningstjänsten: Brandingenjör, brandinspektör, byggingenjör, brandman, RIB - räddningstjänstpersonal i beredskap (deltidsbrandman), vakthavande befäl, ledningsbefäl, beredskapssamordnare, säkerhetssamordnare.

Digitaliseringsavdelningen: IT-specialister inom IT-säkerhet, IT-säkerhetsstrateg, IT-arkitekter för Internet of Things (IoT), där ökad säkerhet är en del som vi jobbar mycket med.

Övriga förvaltningar: Säkerhetsstrateg, säkerhetssamordnare eller informationssäkerhetsstrateg.

Hur ser framtidsutsikterna ut?

Kommunen växer och vi har ett ständigt behov av att anställa hel- och deltidsbrandmän. Dessutom har riksdagen beslutat att kommuner ska ta ansvar för det brottsförebyggande arbetet från 2023 –och det innebär att vi med stor sannolikhet kommer att behöva fler säkerhetssamordnare och säkerhetsstrateger. Den pågående digitala transformationen i samhället betyder också att vi behöver fler kunniga medarbetare inom IT-säkerhet i framtiden.

Arbeta som Räddningstjänstpersonal i beredskap / deltidsbrandman i Jönköpings kommun

Arbeta som brandman i Jönköpings kommun

Arbeta som brandingenjör i Jönköpings kommun

Senast granskad/publicerad:

Jobba inom räddningstjänst och säkerhet

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom räddningstjänst och säkerhet i Jönköpings kommun.

Tre personer diskuterar iförda gula skyddsjackor och hjälm.