Varför ska jag jobba som chef i Jönköpings kommun?

Jönköpings kommun är beroende av bra chefer med förmåga att leda på flera olika nivåer. En av din viktigaste uppgift som chef är att skapa förutsättningar för utveckling av verksamheten tillsammans med medarbetarna. Genom att främja tillit och uppmuntra initiativförmåga ser du till ni uppnår resultat, når mål och säkerställer kvalité och service.

Som chef har du även ansvar för att företräda arbetsgivaren och att leda och utveckla verksamhet och medarbetare med Jönköpings kommuns värdegrund som riktmärke och grund för ditt ledarskap.

Ledarskap i Jönköpings kommun kännetecknas av:

  • förmåga att visa tillit till medarbetare
  • hög integritet och ett föredömligt agerande
  • mod att leda
  • vilja att utveckla verksamheten.

Som chef är du både arbetsgivarföreträdare och medarbetare. Du är chef för dina medarbetare, men du är också själv en medarbetare med rätt till en bra arbetsmiljö. Kommunen arbetar aktivt och uthålligt med att främja hållbara förutsättningar att kunna, vilja och orka vara chef. Det är viktigt för oss att chefen ska trivas, må bra, känna stöd och trygghet samt vilja och kunna utvecklas och utveckla för att kunna driva och ta ansvaret som rollen innebär.

Vilka olika yrkesroller finns? Passar de mig?

Det finns olika typer av chefer inom alla verksamheter i kommunen. Gemensamt för alla chefer är att du ska hantera relationer, förhålla dig till ramar, leverera resultat och leda verksamheten i en riktning. Du behöver hitta en bra balans mellan de olika delarna. Om chefen t.ex. fokuserar alltför mycket på ramar och resultat, kan relationerna och riktningen bli lidande och vice versa.

Chef och ledarskap

Chefskapet är en formell position med arbetsgivaransvaret i fokus. Ledarskapet är en relation som uppstår och utvecklas i samspelet med medarbetare och gentemot kommuninvånare. Det baseras på ens egenskaper och förmåga att visa vägen, vara empatisk, påverka och coacha andra att uppnå ett gemensamt mål.

Som chef i kommunen förväntas du:

  • axla det formella ansvaret och uppgifterna som positionen och rollen kräver
  • ständigt vara medveten om och utveckla ditt sätt att leda, det vill säga att interagera, bygga relationer och skapa förtroende med såväl medarbetare som målgruppen för verksamheten och andra intressenter
  • skapa stabilitet, ordning, struktur, planera, följa upp, budgetera, delegera, styra och leda
  • vara empatisk, tillitsfull, modig, lyhörd, kommunikativ, coachande, analyserande och möjliggörande.

Senast granskad/publicerad:

Jobba som chef

Här kan du läsa om hur det är att jobba som chef i Jönköpings kommun.

Tre glada personer i ett konferensrum.