Britta Häggmark Larsson väcker jämställd lärglädje

etikett

Publicerad:

sdf

Mycket skratt och att fånga elevernas intresse i stunden. Det präglar Britta Häggmark Larssons arbetsliv. För att anpassa skolvardagen efter eleverna behöver hon vara lyhörd och snabbt skifta fokus – men utan att avvika från läroplanen.

Är det där en filmkamera? Jag har sett en film på bio! Ska hon vara med i en tidning? Frågorna duggar tätt inför intervjun med Britta Häggmark Larsson som arbetar som förstelärare på anpassade grundskola på Nyarpsskolan i Bankeryd. Varierade ämnen står på schemat: svenska, samhällskunskap och matte.
– Vår verksamhet skiljer sig mycket från vanlig grundskola, det är mindre sammanhang för eleverna med små grupper. Det är personaltät verksamhet vilket gör det möjligt att ge eleverna det stöd de behöver. Vi jobbar på ett lite annat sätt med konkret och laborativt material och olika former av bildstöd. Det handlar om at variera undervisningen och göra det möjligt att ta till sig kunskap på flera sätt, med flera sinnen. Vissa elever har egna scheman för extra tydlighet och struktur, förklarar Britta som är gymnasielärare i grunden, med fokus på elever i behov av extra stöd.

2018 var hon med och startade den anpassade grundskolan i Bankeryd och sedan dess har hon hunnit utbilda sig till speciallärare parallellt med sin anställning på kommunen
– Vi startade med tolv elever i tre grupper. Nu har vi fem grupper med totalt 25 elever. Att arbeta inom anpassad grundskola är utmanande och utvecklande på ett positivt sätt.

Kunskapsbiten är avgörande

Större delen av undervisningen tar plats i en egen paviljong men på rasterna möts elever i olika åldrar och årkurser. Och det är just att det där mötet som är det som är Brittas främsta drivkraft.
– Att få arbeta nära eleverna är bäst med mitt yrke. Vi har roligt tillsammans och det går inte en dag utan att vi skrattar. Man får vara väldigt kreativ i sin undervisning och försöka fånga elevernas intresse i stunden. Vi är viktiga vuxna i elevernas liv och många elever behöver stöd i flera moment i skoldagen, inte bara i lärandet. Men kunskapsbiten är avgörande, våra elever har samma demokratiska rättigheter till utbildning som alla andra, bara att vi tar andra vägar. Vissa av våra elever kommer kanske aldrig bli läsande individer men det går att ge dem förutsättningar att ta till sig text och information på olika sätt.
– Det handlar om att vi ska förbereda eleverna på ett så självständigt liv som möjligt och att låta dem träna på olika strategier för att kunna bli det. Och att utifrån sina förutsättningar bli en medveten samhällsmedborgare. I min grupp pratar vi väldigt mycket om vad som händer i omvärlden och räds inte svåra frågor.

”Det bästa beslut jag någonsin tagit”

Det är drygt 15 år sedan Britta flyttade från Skövde till Jönköping för att plugga. I skrivande stund är hon på väg att flytta västerut igen, hon bygger hus i Tidaholm. Men hon ska inte lämna kommunen.
– Jag kommer pendla. Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats och har gott samarbete med olika professioner. Vi är ett tight arbetslag. Att börja arbeta i anpassad grundskola är det bästa arbetsmässiga beslutet jag någonsin tagit och jag har svårt att se att jag någonsin skulle sluta med det. Det fyller en funktion, det är en fantastisk verksamhet och jag har roligt på jobbet varje dag. Vi är verkligen ett team som jobbar ihop och tänker tillsammans. Här är det bokstavligt talat lärglädje hela vägen.

Kom och jobba med oss!

Vi tar hand om andra och varandra i vardagen. Vi finns där, gör skillnad, förändrar, utvecklar och ger service. Vi är cirka 12 000 medarbetare som tillsammans får Jönköpings kommun att leva. Kom och jobba med oss.

Jobba i Jönköpings kommun