Annika Elm jobbar för goda handlingar

Publicerad:

Att hitta goda och långsiktigt hållbara lösningar är en av upphandlare Annika Elms spetskompetenser. Hennes drivkraft är enkel: att vara stöd och hjälp för kommunkollegorna i valet och kvalet.
En dag för 20 år sedan fick Annika Elm ett samtal. Vid den tiden jobbade hon på ett företag i Bankeryd som ansvarig för beställning av kontorsmaterial. Hon hade en del kontakt med kommunens upphandlingsavdelning på den tiden och blev därför inte förvånad när det visade sig att det var en av cheferna som ringde.
– Först tänkte jag att jag nog gjort något fel men det visade sig att de ville erbjuda mig jobb.
Så blev det och strax efter millennieskiftet började Annika på jobbet där hon än idag är kvar.
– Det har hänt jättemycket under resans gång. Vi har fler upphandlingar på vårt bord och andra leverantörer. Och tack vare digitaliseringen är allt mycket smidigare. Vi har regelverk som styr oss och det går att vara mer påläst från början vilket gör det lättare att göra rätt. Och sen sker mycket mer i nära dialog med leverantörerna, det blir mycket samtal, mejl och möten.
Just möten med kollegor och underleverantörer är en av Annikas drivkrafter i arbetsvardagen.
– Jag vill hjälpa andra och hitta lösningar, säger hon. Det är så himla kul med alla man möter och allt man lär sig. Vi samarbetar med nästan alla verksamheter inom kommunen, det är det bästa av allt – att få veta vad andra gör och hur vi kan förenkla för dem. Jag trivs verkligen med att jobba i en stödfunktion där vi är brett stöd för så många.
Livsmedel, sjukvårdsmateriel, transporttjänster, driftentreprenader, arbetskläder, konsulttjänster… många områden behöver stöd från upphandling som både är med i referensgrupper, känner på olika material och testar hållbarhet, uthållighet, motstånd.
– Alla vi på avdelningen har olika ansvar. Jag har bl a ansvar för skoltrafik vilket jag tycker är väldigt intressant.
Vilken är den absolut bästa jobbkänslan?
– Det är när vi är klara med en upphandling, har fått avtalet signerat och verksamheten är nöjd. När allting flyter på och alla bitarna faller på plats. Häromdagen hörde en leverantör som inte fick uppdraget av sig tackade för att vi varit så tillmötesgående och gjort ett bra upphandlingsjobb, det känns såklart extra bra. Vi vill att det ska bli bra för båda sidorna. Vi äger ju våra avtal och försöker förbättra och utveckla det hela tiden.
Hur ser du på din roll i framtiden?
–Jag ser vår roll som jätteviktig, att se till att vi använder skattepengarna på bästa sätt och gör långsiktiga väl genomtänkta och hållbara val. Det handlar inte om vad jag tycker privat utan vad som fungerar bäst i vårt arbete. Det är inte sällan vi får väga utseende mot funktion.
Och din roll utanför jobbet, hur ser den ut? Vem är du utanför upphandlingsavdelningen?
– Jag bor i Hovslätt och är engagerad i kyrkan och föreningslivet där. Är gärna ute i skogen. Jag bor i mitt gamla föräldrahem och kommer inte lämna kommunen.
Är du Jönköpingsbo från grunden?
– Ja, det hör du väl på dialekten… hahaha.
Annika skrattar. Det gör hon ofta och mycket.
–Jag är social och positiv som person, allting blir mycket roligare då, säger hon avslutningsvis.
Och så skrattar hon. Igen.
Kom och jobba med oss!
Vi tar hand om andra och varandra i vardagen. Vi finns där, gör skillnad, förändrar, utvecklar och ger service. Vi är cirka 12 000 medarbetare som tillsammans får Jönköpings kommun att leva. Kom och jobba med oss.