Kommunstyrelsen

Här finns information om kommunstyrelsen, som leder och samordnar arbetet med kommunens övergripande mål, riktlinjer och styrning av den kommunala verksamheten.

Kommunstyrelsen har 15 ledamöter och 15 ersättare.

De huvudsakliga uppgifterna är att ansvara för kommunens utveckling och ekonomi, översiktlig fysisk planering, mark- och bostadsförsörjning, näringslivs- och sysselsättningsfrågor, inköps-, informations- och turistfrågor samt organisationsfrågor.

Kommunstyrelsen ska bereda kommunfullmäktiges samtliga ärenden. Mandatfördelningen i kommunstyrelsen är:

  • Socialdemokraterna 4 mandat
  • Centerpartiet 1 mandat
  • Vänsterpartiet 1 mandat
  • Liberalerna 1 mandat
  • Miljöpartiet 1 mandat
  • Moderaterna 3 mandat
  • Sverigedemokraterna 2 mandat
  • Kristdemokraterna 2 mandat

Kallelser och protokoll

Äldre kallelser och protokoll

Protokoll från sammanträdena finns tillgängliga på stadskontorets kansliavdelning i Rådhuset samt på stadsbiblioteket.

Sammanträdesdagar

Sammanträdesdagar 2025

Rådsalen, Rådhuset, klockan 9.00

  • 14 och 28 januari
  • 11 och 25 februari
  • 11 och 25 mars
  • 8 och 22 april
  • 6 och 20 maj
  • 3 och 16 juni
  • 12 och 26 augusti
  • 9 och 23 september
  • 7 och 21 oktober
  • 4 och 18 november
  • 2 och 15 december

KONTAKT

Kommunstyrelsen

E-post: kommunstyrelse@jonkoping.se

Adress: Kommunstyrelsen, Stadskontoret, 551 89, Jönköping

Senast granskad/publicerad: