Vad är Normstorm?
Normstorm är ett verktyg som används för att arbeta förebyggande och aktivt med skolans värdegrund. Normstorm gör det möjligt att i ett pedagogiskt sammanhang synliggöra, problematisera, ifrågasätta och förändra normer. Det blir en ingång till samtal om svåra frågor i klassrummet - för att främja och förbereda eleverna att fungera i ett demokratiskt samhälle. Genom normkritiska diskussioner och analyser tar ungdomarna del av och skapar normkreativa bilder och konst.
Den inledande processen omfattar samtal och kunskap om våra sju diskrimineringsgrunder men ger även ett tillfälle att lyfta specifika teman och utmaningar som den enskilda skolan har identifierat.
Därefter får ungdomarna skapa normkritiska och normkreativa konstverk, ofta i form av foton.
Projektet avslutas med en utställning där samtal som kan vara svåra och känsliga, lyfts i ett tryggt och tillitsbaserat sammanhang.
Delaktighet och inflytande går som en röd tråd genom hela projektet - och skolpersonalen styr innehållet tillsammans med sina elever.
Vad står det i läroplanen?
Förskola, skola och anpassad skola vilar på demokratisk grund och ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på (Lpfö 18, Lgr 22, Lgy 11). Här kan Normstorm fungera som ett konkret verktyg för att arbeta med värdegrund inom förskola, skola och anpassad skola.
Att arbeta utifrån olika synvinklar och perspektiv berikar, fördjupar och utvecklar arbetet. Det är även ett verktyg i kvalitetsarbete och hjälper till att uppfylla ämnenas kunskapskrav.
Vem riktar projektet sig till?
Normstorm riktar sig framför allt till elever på högstadiet och gymnasiet men eftersom utgångspunkten är att undersöka normer tillsammans med eleverna går det bra att anpassa arbetet till yngre åldrar.
Hur länge har Normstorm funnits?
Normstorm är ett kommunövergripande arbete i Jönköping sedan år 2012.