Samverkan elevhälsocentral

Här finns information om Jönköpings kommuns och Region Jönköpings läns arbete för att stärka samverkan kring insatser för att främja barns fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Konceptet elevhälsocentral är kopplat till flera skolenheter inom ett geografiskt område eller en kommun och ska ge bättre förutsättningar för samverkan och samarbete.

Tillsammans och i samverkan arbetar vi för att alla barn och unga ska må bra, utvecklas och lära, ha en meningsfull fritid och växa upp i ett tryggt hem med vuxna som bryr sig. Vi gör detta genom tidiga och samordnade insatser

Ett gemensamt arbetssätt där skola, socialtjänst, den öppna ungdomsverksamheten och hälso- och sjukvård gemensamt arbetar med barn och ungas psykiska, fysiska och sociala hälsa. Det handlar om hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete tillsammans med barn och unga och deras familjer. Ett arbete där barn och ungas hälsa står i fokus.

Mål för EHC-arbetet

  • Ge barn, vårdnadshavare och professionella kunskap och verktyg om hur vi kan främja hälsan hos barn
  • Det ska gå snabbare att få den hjälp man behöver
  • Underlätta för föräldrar att ha kontakt med flera aktörer
  • Skapa tydliga kontaktvägar och öka kunskapen för varandras uppdrag

God uppväxt och meningsfull fritid

En del barn och unga lever i en situation där de har behov av stöd, behandling och vård av olika verksamheter. För att barnen ska få bästa förutsättningar att leva ett bra liv, klara skolan, ha en meningsfull fritid, må bra i sin hemmiljö och leva ett så friskt liv som möjligt erbjuds olika insatser från olika samhällsaktörer. Det kan vara från socialtjänstens olika verksamheter eller från hälso- och sjukvårdens olika vårdenheter. För barnet, den unge och deras familjer är det viktigt att få insatser i rätt tid utifrån en helhetssyn på barnets situation och hens behov.

Alla barn har rätt till en god uppväxt och en meningsfull fritid enligt barnkonventionen. Därför behöver olika aktörer som möter barn och unga arbeta med hälsofrämjande och förebyggande arbete för att ge alla barn rätt till bästa uppnåeliga hälsa.

Om samverkan

Alla verksamheter har ansvar att samverka med andra. Det finns bestämmelser om samverkan som gäller för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och skolan.

Samverkan behöver ske i organisatoriska mellanrum där ansvarsfrågan inte är självklar. I samverkan bestämmer ingen verksamhet över någon annan. Det innebär att när vi samverkar behöver vi vara överens och ha tillit till varandra i ett gemensamt arbete som blir till gagn för barn och unga. Vi ska samverka men ändå behålla ansvaret för vår egen verksamhet, och genom att vi har olika perspektiv kompletterar vi varandra i samverkansarbetet.

Förutsättningar för bra samverkan

Vi stärker vår samverkan genom att sätta fokus på vårt gemensamma arbete. Mats Tyrstrup forskare, anger fyra förutsättningar för att samverkan ska fungera på ett bra sätt.

  • Att skapa relationer mellan verksamheter – relationsskrädderi.

    Vi förstärker vår nuvarande samverkansstruktur för att alla verksamheter ska kunna medverka och ge sitt perspektiv på de aktiviteter som ska främja samverkansarbetet och ge barn och unga bra förutsättningar att växa upp vår kommun. Lokala samverkansgrupper finns i varje geografiskt område i Jönköpings kommun, de utgör grunden för samverkan och EHC-konceptet.
  • Att arbetet får mandat och utrymme i de verksamheter som ingår, om att ha möjlighet att arbeta i de organisatoriska mellanrummen.
  • Att ha kunskap om hur systemen fungerar.

    Vi har Översikten (beskrivs nedan) som är ett dokument där varje verksamhet som arbetar med barn och unga beskriver sin verksamhets ansvar, vilka professioner som arbetar där och hur man kan nå dem. Vi får också förståelse och kunskap om varandras verksamheter genom att vi träffas i olika grupper och nätverk.
  • Att ha gemensamma mötesplatser och arenor.

    Alla som arbetar med Elevhälsocentraler har tillgång till ett gemensamt team där gemensamma dokument finns som hela tiden uppdateras och/eller förnyas. Andra sätt att mötas är genom gemensam kompetensutveckling och olika nätverk.

Barnets perspektiv och delaktighet

För att kunna möta barns och ungas behov behöver vi i allt samverkansarbete lyssna in barns och ungas egna röster. Att barn får vara delaktiga, har möjlighet att göra sin röst hörd och har inflytande i alla frågor som rör dem är en rättighet som slås fast i barnkonventionen som är svensk lag sedan år 2020. När barn får vara delaktiga på ett meningsfullt sätt ger det positiva effekter för barnet, för samverkansarbetet och för samhället i stort.

Organisation, styrning och ledning

Jönköpings kommun har sedan länge en samverkansstruktur på olika nivåer där även Region Jönköpings län är representerad. Arbetet med elevhälsocentraler kopplas till samverkansstrukturens olika grupper.

Gemensamma dokument och verktyg

Gemensam kompetensutveckling

En del av förutsättningarna för en god samverkan är att vi skapar relationer med andra vi ska samverka med, att vi har en gemensam kunskap kring vilka andra verksamheter som finns och hur deras ansvar ser ut.

Översikten

När många olika verksamheter ska samverka, är det bra om man har kunskap om varandras verksamheter, vilket ansvar de har för barn och unga, vilka professioner som arbetar i verksamheten och hur man kan nå dem. För att ge medarbetare inom elevhälsocentralen möjlighet att på ett smidigt och enkelt sätt se vad andra verksamheter arbetar med, vilket stöd de kan erbjuda och hur man når dem har ett dokument som kallas Översikten tagits fram. I Översikten är det lätt att klicka sig fram och tillbaka.

Översikten visar vilka verksamheter i respektive kommun och i Region Jönköpings län som arbetar med barn och unga och arbetar hälsofrämjande, förebyggande eller ger stöd för att barn och unga ska må bra. Översikten revideras kontinuerligt.

Översikten kan användas när möten sker tillsammans med barn och deras familjer för att visa vilka verksamheter och möjligheter som finns, dels för alla barn och för de barn som behöver extra stöd eller behandling.

Närvaroarbete i samverkan

Att klara skolan är den enskilt största skyddsfaktorn för barn och unga. Det ligger därför i hela samhällets intresse och specifikt i offentliga verksamheter att samverka så att skolan kan ge förutsättningar för barn och unga att klara av den.

Solen

Jönköpings kommun och Region Jönköpings län har en gemensam struktur för arbetet med att öka elevers närvaro i skolan. Det handlar om hälsofrämjande, förebyggande och ett stödjande arbete.

I det hälsofrämjande arbetet är det överenskommet att alla som möter barn och/eller deras vårdnadshavare frågar om barnet går i skolan och hur det fungerar. Om det framkommer något där man gärna vill uppmärksamma skolan på elevens närvaro kontaktar man respektive skolas elevhälsa eller rektor.

Överlämningar

För att ge varje barn de bästa förutsättningarna att må bra och klara skolan behöver skolan anpassa undervisningen till varje elevs förutsättningar. För att det ska fungera på bästa sätt behöver vi täppa till de organisatoriska mellanrummen och ett sätt är att arbeta gemensamt vid barnens stadieövergångar.

Ett arbete är påbörjat att förbättra övergångssamtalen (överlämningar) från familjecentralens olika delar till framför allt skolans elevhälsa, eller andra medarbetare inom Elevhälsocentralen.

Psykologerna inom familjecentralerna har – efter vårdnadshavare samtycke – tagit kontakt med respektive skolpsykolog när det har funnits behov av det. För de patienter som kommer sent till BHV-psykologerna och där tid för utredning inte finns innan skolstart så har det varit fint att kunna förbereda skolpsykolog på att det kommer en elev med svårigheter som behöver följas upp.

För skolpsykologerna har det varit hjälpsamt att kunna ta emot utredningar som gjorts och att de kan läggas i psykologakten då vårdnadshavare samtyckt till det, att ta del av gjorda bedömningar utifrån all den information som psykologen har samlat och tagit ställning till. Det gör bland annat att skolpsykologen får del av den planering som gjorts i ett tidigt skede, och kan då lättare följa upp den.

För detta krävs samtycke från vårdnadshavare, samtycket kan antecknas i respektive verksamhets dokumentationssystem men det finns också en samtyckesblankett som kan användas av verksamheterna.

Ett hälsofrämjande arbete kring barns hälsa

Ett material från Sveriges Kommuner och Regioner. Materialet matchar det som barn uttrycker att de behöver få hjälp med för att må bra.

Vi kan alla stärka såväl vår fysiska som psykiska hälsa genom att försöka välja vanor och tankar som gör att vi håller oss friskare och når vår fulla potential. Det är allmänt känt att träning, frukt och grönt stärker vår fysiska hälsa. Det är däremot inte lika känt hur vi stärker vår psykiska hälsa.

Vår psykiska hälsa kan beskrivas som grunden till vårt välbefinnande och påverkas mycket av våra tankar och känslor som leder till val vi gör, hur vi beter oss och vad vi tänker om oss själva.

Detta är fem huskurer som beskriver hur man stärker sig själv med enkla knep. Samtliga huskurer baseras på forskning om psykisk hälsa och välmående

Huskurer för psykisk hälsa (Uppdrag Psykisk Hälsas webbplats) Länk till annan webbplats.

Föräldraskapsstöd och föräldrautbildnignar

Föräldraskapsstöd

Här har vi också samlat de olika föräldrautbildningar som erbjuds föräldrar i hela Jönköpings kommun.

Skolan erbjuder två gånger/år föräldramöten med olika teman. Det kan vara som t ex i förskoleklass handla om hälsa, sömn och kost.

Det finns också ett antal föräldrautbildningar och föräldragrupper inom Jönköpings kommun och Region Jönköpings län.

Föräldrautbildningar och föräldragrupper

Möt ditt barns oro – digitalt stödprogram på 1177 Länk till annan webbplats.

Vägledande samspel

Att vara förälder är ett viktigt och ibland tufft uppdrag. Vardagen kan vara full av glädjeämnen – men också utmaningar. Ibland kan det vara svårt att vara den förälder man vill vara. Därför erbjuder Föräldraskapsstödet en utbildning i Vägledande samspel.

Stöd till föräldrar och familjer (Förälder Jkpg)

Vi introducerar Barnets plan

Syftet med Barnets plan är att så tidigt som möjligt stödja barnet och familjen för att ge förutsättningar att må bra, utvecklas och lära, får en meningsfull fritid och bo i ett tryggt hem. Tillsammans med barn och familj identifierar vi vad som behöver göras för att skapa bästa möjliga förutsättningar för barnet och familjen att få stöd och insatser. Vi upprättar ett dokument där resultatet av mötet förs in i Barnets plan. Detta arbete sker innan remiss och/eller innan en orosanmälan.

Samtycke och sekretess

Sekretessen beskrivs ofta som ett hinder i samverkan. Det finns sekretessgränser mellan verksamheter och också inom verksamheter. Det kan också vara olika sekretessregler för offentliga verksamheter och regler för tystnadsplikt för privata aktörer. Alla aktörer måste följa dataskyddslagstiftningen.

Om man känner sig osäker på vad man får säga, dokumentera eller dela med sig av finns Socialstyrelsens dokument kring sekretess i hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Samtycke från vårdnadshavare bryter sekretessen när vi ska samverka. Samtycket bör dokumenteras även om det är muntligt, oftast finns det i våra dokumentationssystem annars finns en samtyckesblankett framtagen.

Samtycke till att verksamheter får dela information Pdf, 107.4 kB.

Senast granskad/publicerad: