search
Sök
menu
Meny
Sök

Byte av teleoperatör 2022

Jönköpings kommun byter leverantör för telefonitjänster och växel från Telia till Tele2. Här hittar du som medarbetare på kommunalt bolag all information du behöver om bytet.

Den nya telefonilösningen är en modern telefoniplattform med många olika tjänster och funktioner för att ge oss medarbetare bättre förutsättningar för att kunna utföra arbetet på bästa sätt. Alla medarbetare har möjlighet att arbeta med mobiltelefon eller så kallad softphone (telefoni via dator).

Detta rör alla kommunens medarbetare samt följande kommunala bolag:

  • Destination Jönköping
  • SMUAB
  • June Avfall
  • Jönköping Airport
  • JKPG Fast
  • Grenna Museum

Vad innebär detta för mig som användare?

  • Mer surf i mobilabonnemanget (från 2 gb till 3 gb), fria samtal, sms och mms
  • Användarvänlig app för hänvisningar, vidarekopplingar med mera
  • Säkrare hantering och lagring av data
  • Du kommer att ha samma telefonnummer som tidigare

Vad behöver jag göra?

  • Alla som har en mobiltelefon och/eller surfplatta kommer att få ett nytt simkort. Bytet till det nya simkortet kommer att ske i september 2022.
  • Mer information om simkortsbyte och hur du ska göra kommer i god tid innan bytet ska ske.

Vad innebär det för kommunen?

  • Bättre förutsättningar för mer mobilt och digitalt användande
  • Enklare fakturering
  • En mer kostnadseffektiv telefoni- och operatörslösning
  • En telefoni- och operatörslösning som är lättare att administrera
  • Vi får en ny växel och ett nytt hänvisningssystem. Det ger ett smidigare arbetssätt för kontaktcenter och ännu bättre service mot kommunens medborgare.
  • Vi byter även simkort i till exempel hisslarm och vattenmätare. Detta sker löpande under vår och sommar 2022. De som berörs av dessa byten får information separat.

Tidplan

Den 30 september 2022 ska vi helt ha gått över till Tele2 som leverantör av telefoni- och operatörstjänster. Vid det tillfälle ska alla medarbetare ha fått det nya abonnemanget och de tjänster och funktioner som är avtalade med Tele2.


Datum

Beskrivning

Berörd enhet

v. 19-23

Aktivering och portering (flytt av telefonnummer) av mobila bredband

Alla enheter med mobilt bredband

v. 33-39

Aktivering och portering (flytt av telefonnummer) av fristående mobiltelefoner

Alla fristående mobiltelefoner

v. 39

Aktivering och portering av samtliga anknytningar i växel, såsom mobila anknytningar och soft phones.

 Alla förvaltningar och bolag

 

Frågor och svar

Varför byter vi operatör?

Avtalet med Telia löper ut under 2022 och vi har gjort en ny upphandling. Tele2 lämnade det bästa budet utifrån förstudien och de krav som ställdes i underlaget.

Den lösning vi får av Tele2 kommer att vara en molntjänst där vi på Jönköpings Kommun inte behöver tillhandahålla hårdvara i form av servrar utan all drift av detta ligger i leverantörens åtagande. Detta är en del som kom fram i den förstudie som gjordes under 2019 där behovet är att få en funktionell, stabil, säker, lättadministrerad och kostnadseffektiv telefonilösning.

Vad omfattar leveransen från Tele2?

Leveransen omfattar en ny teknisk plattform för växel, hänvisningssystem, Artvise ContactCenterlösning, mobila bredband (exempelvis 4G i surfplattor) och teknikabonnemang. Projektet omfattar införande av tjänster som är reglerade enligt avtalet mellan Tele2 och Jönköpings Kommun.

Vem kontaktar jag om jag har frågor eller behöver hjälp?

Kontakta i första hand IT-ansvarig eller IT-beställare på ditt bolag.