Byte av simkort i mobilen

Vi byter telefonabonnemang från Telia till Tele2 den 28 september och kommer därför behöva byta ut alla simkort i mobiltelefonerna. Här hittar du information om vad du behöver göra inför bytet och hur du byter ditt simkort.

Simkort till ditt postfack eller till din chef

Simkort till ditt postfack eller till din chef

Tele2 skickar i en första omgång ut simkort till dig som har en mobilanknytning (036-10 xx xx). Simkorten kommer att skickas till arbetsplatsen. Antingen kommer du att få ditt simkort av din chef, av den som din chef utsett ska ge dig ditt simkort eller så kommer du att få ditt simkort direkt till dig via posten.

Du som endast har ett mobilnummer kommer att få ditt simkort efter att de med mobil anknytning har fått sina.

Har du inte fått ditt simkort eller information om var du kan hämta det innan den 26 september. Kontakta din chef.

Du kommer att få ett kuvertet med simkort från Tele2. I brevet finns även information om vilken dag du ska byta simkort. Har du inte fått ditt simkort eller information om var du kan hämta det innan den 26 september, kontakta din chef!

För att säkerställa operatörsbytet kommer Kontaktcenter ha som rutin att mejla medarbetare, med kopia till närmaste chef, om de inte bytt simkort och aktiverat Tele2 växel.

Behöver du hjälp med simkortsbytet?

Nedan finns instruktion för hur du byter simkort i din mobil. Om du har problem med att byta simkort, be en kollega om hjälp. Du kan också besöka kommunens reception i Juneporten (Västra storgatan 16), där it-supporten finns tillgänglig den 28 september 2022 för att hjälpa till. Du kan också kontakta it-ansvarig på ditt bolag.

E-learning (utbildningsfilmer) från Tele2 skickas ut under måndag 26 september. Här finns korta filmer av den nya tele-appens olika funktioner. Observera att mailet kommer från noreply@learning.nu och är ok att öppna.

OBS, läs nedan om vad du behöver göra innan du byter simkort, så att du inte förlorar viktig information vid simkortsbytet!

1. Gör detta innan du byter simkort i mobilen!

  • Lyssna av meddelanden i din röstbrevlåda eftersom dessa inte följer med vid flytt av numret till Tele2.
  • Har du sparat kontakter på ditt simkort behöver du flytta över dem till telefonen.

Importera kontakter från SIM-kortet till din iPhone (apple.se)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Lägga till, flytta eller importera kontakter (google.com) Länk till annan webbplats.

  • Flytt av telefonnummer sker under natten och du byter simkort på morgonen efter porteringstid (överflyttningen).

2. Byt simkort!

För att byta simkort trycker du ut simkortshållaren genom att sätta i ett utmatningsverktyg eller ett gem i hålet vid simkortsfacket. Tryck inåt, mot telefonen, men tvinga det inte.

Observera att olika telefonmodeller har simkortsfacken placerad på olika ställen, men de öppnas på samma sätt.

Bild på en mobiltelefon som visar ett simkortsverktyg som används för att öppna simkortsfacket på en mobiltelefon.
Illustration som visar hur du får ut simkortshållaren, byter simkort och för in simkortshållaren i simkortsfacket igen.

Dra försiktigt ut hållaren och placera simkortet i simkorthållaren med de guldfärgade kontakterna nedåt. Sätt i simkorthållaren i simkortfacket. Se till att hållaren är ordentligt isatt för att förhindra att vatten och damm tränger in i enheten. Simkort och simkortshållare passar endast på ett håll.

3. Testa så att det går att ringa på din telefon!

När du har bytt simkort måste du starta om telefonen, kontrollera att du kan ringa och ta emot samtal.

4. Ladda ner och aktivera tele-appen (Tele2 växel)

När simkortet är bytt kommer du behöva ladda ner och installera tele-appen (Tele2 växel), som ersätter hänvisningssystemet Trio.

Du loggar in genom att ange ditt mobilnummer och hämta en verifieringskod.

I ett mejl från Tele2 den 26 september får du inloggningsuppgifter till Tele2:s e-learning där du enkelt kan se hur detta går till.

Se filmen Kom igång (i Tele2 e-learning) för informaton om nedladdning, installation och aktivering av tele-appen (Tele2 Växel).

Mer information om Tele-appen (Tele2 växel) hittar du på sidan Tele-app för användare (Tele2 växel).

Tele-app för användare (Tele2 växel)

5. Har du telefontider/telefonschema?

Ditt gamla schema för telefontider försvinner i och med att vi byter från Trio till Tele2 växel. Du/ni som har telefontider behöver lägga ett nytt schema i appen. Det gör du under Framtida närvaro i tele-appen (Tele2 växel).

För svarsgrupper/gruppnummer görs detta av den hos er som är administratör i Tele 2 växel. Mer information om tele-appen (tele2 växel) hittar du på sidan Tele-app för användare (Tele2 växel).

Tele-app för användare (Tele2 växel)

7. Röstbrevlåda och hälsningsfras

För att spela in en personlig hälsningsfras till din röstbrevlåda, ring 222 från din mobiltelefon och följ instruktionerna. Det är viktigt att hälsningsfrasen innehåller ditt namn, verksamhet och vad som kommer hända efter att uppringaren lämnat sitt meddelande.

Exempel:

Hej! Du har kommit till för- efternamn på verksamhetsnamn. Jag kan inte ta ditt samtal just nu. Men lämna namn och telefonnummer så ringer jag upp så snart jag kan. Hejdå!

För att lyssna av ett röstmeddelande går du in i tele-appen (Tele2 Växel), drar handtaget (som finns långt nere i appen på vänster sida) till höger och trycker på Röstbrevlåda. Här sparar appen ner alla dina röstmeddelanden. Tryck på pilen till höger för att lyssna på meddelandet.

Du kan även ringa 222 för att lyssna av röstmeddelanden.

Utbildning/e-learning

Du som har ett anknytningsnummer (036-10 xx xx) får ett mejl från Tele2 måndagen den 26 september 2022 med information om vilken webbadress du ska besöka för att få tillgång till e-learningen för hur tele-appen (Tele2 växel) fungerar och hur du gör olika inställningar, t.ex. hänvisning och liknande.

Viktigt att veta är att det inte går att göra vissa saker i tele-appen (Tele2 växel) innan du bytt simkort den 28 september 2022.

Hur ser tidplanen ut?


DatumBeskrivning
V. 38Utskick av simkort från Tele2
28 septemberByte av växel
28 septemberByte av simkort på alla telefoner som har mobilanknytning (036-10 xx xx kopplat till ett mobilnummer)
29-30 septemberByte av simkort på alla fristående mobiler (endast mobilnummer)