Systematiskt brandskyddsarbete, SBA
Här kan du läsa mer om SBA, systematiskt brandskyddsarbete, och vad er organisation behöver göra för att säkra ert brandskydd.
SBA innebär att ni på ett organiserat sätt planerar, utbildar, övar, dokumenterar, kontrollerar och följer upp brandskyddsarbetet i er organisation.
Enligt "Lagen om skydd mot olyckor" måste ett systematiskt brandskyddsarbete, SBA, genomföras. Det betyder att alla ägare och användare av byggnader och anläggningar måste vidta åtgärder för att förhindra bränder och minska skador som kan uppstå vid en brand. SBA gäller för alla organisationer oavsett storlek och verksamhet. Ledningen har det övergripande ansvaret, men säkerhetsansvariga, brandskyddsansvariga, skyddsombud och övrig personal är viktiga medarbetare i arbetet.
Genom att bedriva SBA blir det lättare att skydda medarbetare och lokaler från brandskador, vilket är avgörande för företagets överlevnad. Det höjer säkerhetsnivån och skapar förtroende för företaget. Dessutom är det ett krav enligt lagstiftningen.
Arbeta med systematiskt brandskyddsarbete, SBA
1. Policy
2. Ansvar och organisation
3. Riskinventering
4. Utbildning
5. Interna regler
6. Teknisk brandskyddsbeskrivning
7. Kontroll och underhåll
8. Nödlägesberedskap
9. Uppföljning
Handbok
Skriftlig redogörelse
Senast granskad/publicerad: