search
Sök
menu
Meny
Skriv ut Tillbaka till listan

Informationscontroller

FörvaltningStadskontoret
ArbetsplatsKanslienheten
AnställningsformTillsvidare
Omfattning100 %
Tillträdesdag2021-01-04
Sista ansökningsdag2020-10-19
Referensnr20-04-0025
Publicerad2020-09-30
Förvaltning
Stadskontoret
Arbetsplats
Kanslienheten
Anställningsform
Tillsvidare
Omfattning
100 %
Tillträdesdag
2021-01-04
Sista ansökningsdag
2020-10-19
Referensnr
20-04-0025
Publicerad
2020-09-30

Vill du vara med och utveckla Jönköping? Vill du med din kunskap och erfarenhet vara med och bidra till en enhetlig och effektiv informationshantering? Då har du ett jobb att söka.

Vi söker dig som har ett genuint intresse för informationshantering. Du trivs i en samordnande roll med många kontakter och har förmåga att sätta dig in i komplexa sammanhang och uppfatta både delar och helhet. Du har ett strukturerat arbetssätt och är duktig på att skapa goda relationer.

Jönköpings kommun står inför ett spännande arbete när det gäller digital informationshantering. Målet är att åstadkomma ett helhetsperspektiv över verksamhetsinformationen från skapande till bevarande. Som informationscontroller har du en central roll i arbetet med att ta fram kvalitetssäkrade, enhetliga och effektiva rutiner för informationshantering inom hela kommunen som tillgodoser både interna och externa behov. Rutiner och riktlinjer som sedan implementeras och följs upp i samarbete med verksamheterna. Målet är ett effektivt och strukturerat informationsflöde.

Viktigt för uppdragets framgång är att förankra och skapa förståelse för arbetet. Du kommer ha en processledande roll i arbetet med att förbättra och utveckla vår informationshantering. I rollen ingår också att samordna olika kunskaper och funktioner som är viktiga för arbetet, såsom arkiv, juridik, datasäkerhet, kommunikation och IT. Du kommer att arbeta stödjande åt våra förvaltningar vilket bland annat innebär att planera och hålla utbildningar inom området. 

Vi söker dig som har:
- en akademiska utbildning relevant för området informationshantering, till exempel arkiv- och informationsvetenskap eller systemvetenskap.
- erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
- goda IT-kunskaper med koppling till informationshantering.
- kunskap om de lagar som styr informationshantering, till exempel offentlighet och sekretess samt arkivlagen.

Meriterande är:
- utbildning och erfarenhet av informationshanteringssystem, e-arkiv och arkivstrukturer
- erfarenhet av kartläggning och dokumentation av informationsflöden
- processledarerfarenhet   

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För frågor kontakta 
Tomas Björk, kanslichef, tfn 036-105546
Fackliga företrädare

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten.

Om oss
Jönköpings kommun
Jönköpings kommun är landets åttonde största arbetsmarknadsregion, med närmre 140 000 invånare. Dessutom ett av Nordens ledande transport- och logistikcentrum. Här finns en internationell högskola och ett starkt föreningsliv. Var du än väljer att bosätta dig är det nära till natur och vatten. Vi är en stor arbetsgivare, cirka 12 000 anställda med 300 yrkesroller. Vi växer och är alltid på jakt efter ny kompetens, med olika bakgrunder och erfarenheter – men med den gemensamma drivkraften att vilja vara med och skapa en stad att besöka, leva, verka och bo i. Att vara med och göra vårt Jönköping bättre för alla.
Stadskontoret
Stadskontoret är den centrala förvaltningen i kommunen och kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges serviceorgan. Vi är också en strategisk lednings- och utvecklingsresurs för hela kommunen.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.