Ansöka om att bli utförare av hemtjänst

Här får du som vill ansöka om att bli privat utförare av hemtjänst information om ansökan, handläggning, kvalitetsuppföljning och ersättningsnivåer.

Jönköpings kommun tillämpar Lagen om valfrihetssystem (LOV) inom hemtjänsten. Det innebär att personer som beviljas hemtjänst själva får välja en utförare. Det kan vara kommunen eller något av de externa företag som har blivit godkända av socialförvaltningen.

En förutsättning för att kommunen ska handlägga din ansökan om att bli hemtjänstutförare är att du har beviljats tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att bedriva hemtjänst. Ansökan om tillstånd görs via myndighetens hemsida.

IVO – Tillstånd för hemtjänstverksamhet Länk till annan webbplats.

Upphandlingsdokument (gällande förfrågningsunderlag) kan beställas via beställningsformuläret nedan.







Ansök om att bli hemtjänstutförare via länken nedan:

Ansökningsformulär fritt val inom hemtjänst via Mercell Tendsign Länk till annan webbplats.

Kommunens handläggning av ansökan

Första steget i kommunens handläggning av din ansökan är att kommunens upphandlingsavdelning kontrollerar att du har ett registrerat bolag och att du inte har några skatteskulder. Därefter tar socialförvaltningen vid och påbörjar sin granskning av att allt begärt underlag lämnats in och att övriga krav uppfylls. Utvecklingsledare med ansvar för Fritt val hemtjänst tar kontakt med dig för att boka in ett möte. Vid mötet går vi igenom ansökningsformuläret och ser om det finns några oklarheter som behöver klargöras. Vi kontaktar dina referenser och fattar därefter beslut om godkännande. Beslutet tas på delegation av äldrenämnden.

Om din ansökan blir godkänd tar vi kontakt med dig för att skriva ett avtal. Om ansökan inte blir godkänd får du ett skriftligt besked samt information om möjligheten att överklaga beslutet. Ett överklagande lämnas skriftligen till Förvaltningsrätten i Jönköping.

När avtalet är klart ska du fylla i uppgifter till en utförarpresentation. Utförarpresentationer av samtliga godkända utförare finns på kommunens webbplats och delas ut av biståndshandläggarna till dem som får beslut om hemtjänst. Utförarpresentationerna publiceras på kommunens webbplats det datum som vi har kommit överens om att ni börjar. Ni är då valbara som utförare av hemtjänst i Jönköpings kommun.

Kvalitetsuppföljning

Ett valfrihetssystem enligt LOV innebär att kommunen ansvarar för att:

  • alla utförare arbetar enligt de mål, riktlinjer och föreskrifter som finns
  • följa upp och kontrollera de olika utförarnas verksamheter
  • verksamheten i övrigt bedrivs på ett tillfredsställande sätt

Socialförvaltningen genomför kontinuerligt kvalitetsuppföljning av utförare inom hemtjänsten. Syftet med kvalitetsuppföljningen är att säkerställa att:

  • den enskilde får beslutade insatser och/eller stöd enligt tillämplig lagstiftning.
  • verksamheten bedrivs i enlighet med de lagar och författningar som styr verksamhetens innehåll.

Ersättningsnivåer för hemtjänst


Ersättning för omvårdnads- och serviceinsatser år 2025

Områdestyp

Fast ersättning/kund [kr]

Utförd tid kr/timme

Mattransport kr/antal

Tätort

2 497

500,30

66,65

Villaområde

2 497

537,75

66,65

Landsbygd

2 497

706,30

121,05

 

Senast granskad/publicerad: