Digitala inköp av dagligvaror

Här får du information om hur digitala inköp av dagligvaror fungerar. En tjänst som vänder sig till dig med ett biståndsbeslut om hjälp med inköp av dagligvaror.

Digitala inköp innebär att hemtjänstpersonalen beställer dina dagligvaror digitalt, tillsammans med dig, från Stora Coop på Asecs. Eftersom beställningen sker digitalt kan du vara mer delaktig i dina inköp. Efter beställning levereras dina varor hem till dig och vid behov får du varorna upplockade.

Digitala inköp startade under september 2024.

Varför inför kommunen digitala inköp?

Syftet med införandet av digitala inköp är att hemtjänsten ska frigöra tid till vård och omsorgsuppgifter samt att de inte ska behöva bära tunga matkassar till sina kunder. Det möjliggör också att du som kund själv kan vara delaktig och inflytande i vilka varor eller märken du vill handla eftersom hemtjänsten använder en digital enhet hemma hos dig när de gör beställningen.

Vem kan få digitala inköp?

Du behöver ett biståndsbeslut om hjälp med inköp av dagligvaror från hemtjänsten.

Hur går det praktiskt till vid beställningen?

Hemtjänsten kommer hem till dig med en digital enhet där ni tillsammans gör en beställning i Coop Online ombudshandel. När beställningen är gjord kommer butiken att packa dina varor dagen innan planerad leverans. Leverantören kommer leverera dina varor på en specifik dag, antingen på förmiddagen eller eftermiddagen. Har du behov av hjälp med upp-plock av dina varor in i kylskåp, frys eller skafferi kommer leverantören att göra detta åt dig. Hemtjänsten gör en bedömning i förväg om du har behov av hjälp med upp-plock.

Fakturan för dagligvarorna går till dig via post/epost/e-faktura. Kostnaden för leveransen och eventuell hjälp med att plocka upp varorna betalar kommunen.

Kan man betala med kort istället för faktura?

Nej, detta är inte möjligt. Syftet är att hemtjänsten inte ska behöva hantera dina kortuppgifter.

Kan man bara handla hos Coop?

Ja, kommunen har enbart avtal med Stora Coop Asecs för leveranser av dagligvaror.

Kommer jag kunna få ta del av bonus, kampanjer och andra förmåner?

För att kunna ta del av bonus, kampanjer och andra förmåner hos Coop behöver du ett medlemskap. Medlemskapet kostar 100 kronor - som en insats och du blir då en del av Coops kooperativ. Din insats kommer att betalas tillbaka om du väljer att häva ditt medlemskap.

Priser och erbjudanden gäller den dag och vecka som beställningen läggs oavsett leveransdag, aktuella rabatter och kampanjer gäller måndag-söndag.

Exempel: En vara som kostade 20 kr när beställningen lades skulle potentiellt kunna vara på kampanjpris 15 kr veckan efter, det är fortfarande priset vid beställning som gäller det vill säga 20 kr.

Fysiskt reklamblad gäller inte för ombudshandeln, se istället erbjudanden via ombudshandeln i samband med beställning.

Du behöver inget medlemskap för att handla, men kommer då inte kunna tillgodogöra dig eventuella kampanjer, bonus eller förmåner.

Kan hemtjänsten hjälpa mig att skaffa ett medlemskap hos Coop?

I första hand är det du själv eller anhörig som får skaffa ett medlemskap. Om inte detta är möjligt ta en kontakt med din hemtjänst.

Är varorna dyrare online än i butik?

Nej. I avtalet mellan kommunen och Coop står det att en vara inte får vara dyrare online än i butik, däremot kan den i vissa fall vara billigare online än i butik.

Behöver jag betala en leveransavgift?

Nej. Den står kommunen för.

Hur betalar jag mina varor?

Du kommer kunna välja mellan att få en faktura på post eller epost. Faktura kommer ifrån Intrum. Du kan välja att få en samlingsfaktura per månad eller en faktura för varje inköp. Möjlighet finns att betala via Autogiro, instruktioner för hur du ansöker om Autogiro kan tillhandahållas av hemtjänstpersonalen. Inga avgifter kommer att tas ut för fakturering oavsett vilket alternativ du väljer.

Gör Coop en kreditupplysning på mig eftersom jag betalar med faktura?

Nej. Ingen kreditupplysning görs.

Vad händer om jag inte betalar min faktura?

Leverantörens kundservice tar en kontakt med dig som kund alternativt vid behov hemtjänsten om fakturorna inte betalas in.

Finns det något minimumbelopp vid beställning?

Nej, det finns inget minimumbelopp.

Vem är det som levererar mina varor?

Coop anlitar ett speditörsbolag som heter Gordon delivery.

Jag kan inte öppna min dörr. Hur kommer leverantören in till mig?

Om du av någon anledning inte har möjlighet att öppna din ytterdörr finns alternativet att leveransen går till hemtjänstens lokal. Hemtjänsten levererar sedan din kasse vid nästa besök hos dig.

Kommer jag att kunna få hjälp att plocka in varorna i kylskåp/frys eller skafferi?

Om du har behov av hjälp med att plocka upp dina varor i kylskåp, frys eller skafferi har leverantören möjlighet att hjälpa dig med det. Det behöver anges i samband med beställningen av dina varor.

Min leverans har inte kommit, vad gör jag?

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77.

Jag har fått fel kasse eller vara vid min leverans. Hur gör jag?

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77.

Jag har fått en matvara som är dålig. Hur gör jag för att reklamera?

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77.

Mitt kvitto stämmer inte mot varorna som jag har fått. Hur gör jag?

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77.

Jag har inte fått med något kvitto. Hur gör jag?

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77.

Jag har fått en vara med kort datum. Hur gör jag?

En färskvara ska ha minst hälften kvar av sin ”bäst före” från att den packas i butiken. För kolonial- och frysvaror ska den kvarvarande tiden vara minst en tredjedel.

Ring Coops kundservice för företagskund på telefon 0771 – 17 17 77 om det inte stämmer.

Kommer jag få min leverans fastän det är röd dag om det infaller på en vardag?

Leveransen kommer att ske oavsett om det är röd dag som infaller på en vardag.

När packas mina varor i butiken?

Dina varor kommer att packas dagen innan planerad leverans.

Vem tar hand om all min pant?

Om du har behov av hjälp att panta flaskor och burkar kan du samla panten i papperspåsen som du får dina varor levererade i. Denna kasse är uppmärkt, så när kassen är full kommer leverantören kunna ta med sig panten till butiken. Butikspersonalen pantar dina flaskor och burkar och pantsumman finns till godo på ditt användarkonto och kommer kunna nyttjad vid nästa beställning som en kreditering.

Jag följer idag med till butiken, kommer jag inte längre kunna göra det?

Om du har beslut om att följa med till butiken så kommer det att fortlöpa tills du får en förändring i ditt beslut.

Får jag gå till en butik och handla när jag är beviljad promenad?

Om du på din promenad går till en butik och vill köpa till exempel en tidning eller lite fikabröd, så är detta inga problem. Du ska själv kunna genomföra betalning och frakta hem det du eventuellt handlar.

Senast granskad/publicerad: