search
Sök
menu
Meny

Fritt val inom hemtjänsten

Äldre man som öppnar dörr för personal från hemtjänsten.

Du som har beviljats hemtjänst kan själv välja vem som ska utföra hjälpen bland de utförare som finns i Jönköpings kommun.

Syftet med det fria valet är att du ska kunna välja den utförare som passar dig bäst. Du som är beviljad både omvårdnads- och serviceinsatser kan välja en utförare till omvårdnadsinsatserna och en annan utförare till serviceinsatserna. Du kan välja mellan kommunen och ett antal företag som kommunen har godkänt och som har valt att arbeta i det område där du bor. Du kan inte välja en speciell person.

Hemtjänstavgiften blir densamma oavsett vilken utförare som du har valt.  

För att göra ditt val kontaktar du kommunens handläggare via kommunens växel 036-10 50 00 eller använder blanketten för val av utförare som finns under Dokument .

Hemtjänstutförare

Presentationer av de utförare av hemtjänst som finns i Jönköpings kommun just nu hittar du på sidan Hemtjänstutförare i menyn.

Vilka utförare kan jag välja?

Företag som vill utföra hemtjänst måste vara godkända av Jönköpings kommun. Kommunen har satt upp ett antal krav som företagen måste uppfylla för att bli godkända.

Måste jag välja?

Du behöver inte välja utförare. Om du inte gör något val så erbjuds du någon av de hemtjänstutförare som är godkända i kommunen.

Kan jag göra om mitt val?

Är du missnöjd med din utförare talar du i första hand om det för din utförare. Om du vill byta utförare kontaktar du kommunens handläggare för att göra ett omval. Det tar fjorton dagar innan byte sker.

Förändras hemtjänstavgiften?

Din avgift för hemtjänsten är samma oavsett om du väljer kommunal eller privat utförare. Du får bara en räkning och den kommer från kommunen.

Kan jag köpa tilläggstjänster?

En del utförare erbjuder tilläggstjänster. Utföraren tar ut en extra kostnad för dessa. Denna kostnad betalas direkt till utföraren av dig.

Den tid som hemtjänstpersonal utför hos dig kvalitetssäkras

Personalen i hemtjänsten arbetar mellan klockan 07:00 och 22:30. Övrig tid är det patrullen som utför insatserna.

För att du ska få den hemtjänsttid du är beviljad anger din hemtjänstpersonal den tid som de är hos dig. Det sker via ett system som heter Care app.

Det innebär att hemtjänstpersonalen håller upp sin mobiltelefon mot ett märke när besöket hos dig startar och avslutas. Märket sätts upp i din bostad.

Ersättningen till hemtjänstutföraren baseras på den tid som personal har rapporterat in hos dig. Det är därför värdefullt att personalen får ditt medgivande att sätta upp märket i din bostad.