search
Sök
menu
Meny

Sömn för barn och ungdomar

En skateboardåkare, en som sover och en elev i en skolbänk, illustration.

Den som sover bra orkar mer, koncentrerar sig lättare och mår bättre - det är ett faktum.

En god sömn är värdefull. I sömnen får vi kroppslig och mental vila, återhämtar oss och sorterar och lagrar det vi lärt oss under dagen. Sömnbrist påverkar inlärning, koncentration och humör. Sömnbehovet hos barn är åldersrelaterat, men också individuellt. 

Sömnvanor ser olika ut och beror bland annat på barnets ålder. Men forskare rekommenderar ett par saker för en god sömn:

  • Mörkt och svalt i sovrummet
  • En lugn stund före läggdags, utan skärmar  *

* Skärmar med blått ljus kan påverka sömnhormonet negativt. Men även innehållet - spel, chattar, en spännande film - påverkar. Att undvika tv, mobil och surfplatta 1-2 timmar fram till sängdags är en bra riktlinje.

Utgå från sömnbehovet, och prioritera bland aktiviteterna

Som förälder till ett barn i skolåldern kan du gärna utgå från dygnets timmar, och räkna ner de timmar som skola och resor tar. Hur mycket blir det över till fritid, läxor och annat?

Exempel: Din 11-åring behöver minst 10 timmars sömn. Hen är i skolan 7 timmar. När du drar bort tid för frukost och middag hemma, att ta sig till och från skolan m.m. så blir det ca 5 timmar kvar av dygnet - för allt annat. Med det sättet att räkna kan det bli enklare för dig och ditt barn att prioritera i vardagen. 

Ett nyfött barn sover mer än halva dygnet. Variationen är ändå stor mellan olika barn. Generellt är 15-18 timmars sömn per dygn vanligt under de första 3 månaderna. Därefter, upp till ettårsåldern, 9-12 timmar på natten och några timmar på dagen.

Det är vanligt att små barn vaknar ofta. Orsakerna kan vara många. Som förälder lär du dig avläsa ditt barns reaktioner. Om du är orolig för att ditt barn inte mår bra så finns det hjälp att få.

Utöver de allmänna råden behöver små barn känna trygghet och närhet. Som förälder vet du vad just ditt barn mår bra av.

Barn i åldern 6-12 år behöver allmänt sett sova 10-11 timmar per dygn. Men precis som hos vuxna varierar det från barn till barn. Som förälder vet du ungefär hur mycket sömn ditt barn behöver.

Försök ha rutiner för läggdags på vardagarna, så att ditt barn är utsövt när klockan ringer. Vid ledigheter från skolan blir det kanske andra sovtider, men försök att inte förskjuta sovtiden alltför mycket, och särskilt natten till vardag.

Fysisk aktivitet och tillräckligt med sömn ökar koncentrationsförmågan.

Många tonåringar behöver mer sömn än lite yngre barn. Puberteten kan påverka dygnsrytmen, och många vill vara uppe riktigt sent på kvällar och nätter. Om du som förälder ska upp tidigt är det svårt att ha koll på när din tonåring faktiskt somnar.

Utöver de allmänna tipsen kan det vara bra att ha lite regler för sovtider, även för tonåringen. Att äta frukost ihop på söndagen senast 10? Att alltid vara i säng - utan mobil -  en bestämd tid på vardagkvällar?

Om din tonåring ofta är trött och ha svårt att komma upp - prata om det i lugn och ro när ni har tid, och kom överens om att pröva lite ändringar under två veckor. Därefter kan ni se om det har hjälpt, eller om ni vill pröva något nytt.

Det finns många sätt att varva ner, och därmed somna snabbare - att räkna baklänges, lugn musik, progressiv muskelavspänning osv. Pröva och se vad som passar. Om ni upplever att det är långvariga problem med trötthet så kontakta vården för hjälp. 

Så här sover tonåringar i Jönköpings kommun

Webbundersökningen Folkhälsa Ung genomförs vartannat år i länets kommuner. 2017 års resultat för Jönköpings kommun visar

  • att 24 % av alla elever i årskurs 9 sover 6 timmar/natt eller mindre, på vardagar. Sömnbehovet för 15-åringar är 9 timmar per natt. 
  • att 33 % av gymnasieeleverna sover 6 timmar/natt eller mindre.

Undersökningen genomförs av Region Jönköpings län, och belyser ungdomars hälsa, levnads-och drogvanor.