All personal har tystnadsplikt och respekterar alltid ditt privatliv.
Handläggare
Om du har en funktionsnedsättning och vill ansöka om personlig assistans kan du kontakta en handläggare på socialtjänsten. Hos handläggaren får du information och vägledning om hur du ansöker och vilka insatser som du kan söka. Du kan söka personlig assistans hos en handläggare på socialtjänsten eller en handläggare på Försäkringskassan.
När du ansökt om assistans genomförs en utredning där ditt behov utreds och bedöms av en handläggare. Utifrån din situation och dina behov beslutar handläggaren om du kan få den insats du sökt.
Du får ett skriftligt beslut som anger om du fått insatsen beviljad (bifall) eller inte (avslag). Det är beslutet som styr hur många timmar personlig assistans du sedan får av dina assistenter.
Om du inte är nöjd med ditt beslut kan du överklaga det.
Personliga assistenter
Vi arbetar för att du ska få förslag på personliga assistenter som är passande för just dig och dina behov. Därför är det viktigt att du berättar för oss vad du tycker är viktiga egenskaper, erfarenhet och kunskap hos en assistent så vi förstår vad vi ska leta efter. Vi tar hand om rekryteringen men det är alltid du som väljer i slutändan.
Har du egna förslag på vem som skulle passa som din personliga assistent? Då finns möjligheten att anställa den personen på ett avtal som innebär att när uppdraget hos dig upphör, upphör även anställningen i kommunen.
Enhetschef
Enhetschefen ansvarar för att din personliga assistans verkställs på ett ändamålsenligt och riktigt sätt. Enhetschefen har verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Enhetschefen driver också utvecklings- och förbättringsarbete för att säkra god kvalitet på din insats. Enhetschefen ansvarar även för rekrytering av dina assistenter.
Enhetsadministratör
Enhetsadministratören arbetar med personalens löner, betala fakturor, beställer behörighet till olika it-system och stöttar enhetschef och personal i administrativa arbetsuppgifter.
Processamordnare
Personliga assistenter med ansvar som processamordnare arbetar med att tillsätta vikarie vid sjukfrånvaro och ledighet. De arbetar för att det alltid finns en personlig assistent på rätt plats i rätt tid. De arbetar även med rekrytering av timvikarier, IT-stöd och introduktion av nya medarbetare.
Verksamhetsnära pool och resurspool
Verksamhetsnära pool arbetar på en pooltjänst i ansvarig enhetschefs område. Tanken med denna tjänst är att minska antalet timanställda och att du i möjligaste mån ska få så begränsat antal personer som arbetar hos dig som möjligt.
Resurspoolen stöttar hela funktionshinderomsorgen vid akut frånvaro hos personal. Även här är syftet att minska antalet timanställda och täcka frånvaro med personal som känner dig och har arbetat hos dig förut.
Metodhandledare
Metodhandledarna stödjer, handleder och kompetensutvecklar personalen. De verkar för att du ska få ett gott stöd och inflytande över din personliga assistans. Om du upplever att din personliga assistans inte fungerar kan du kontakta ansvarig enhetschef för en dialog om metodhandledning för personalen eller andra åtgärder.
Personalmöten
Dina assistenter arbetar på olika tider och har regelbundna möten tillsammans för planering och utveckling av verksamheten och sitt arbete. På agendan då är till exempel personlig utveckling i yrkesrollen, arbetsmiljö, samarbete i personalgruppen, facklig information, hälsoinspiration och friskvård, ansvarsområden, ekonomi samt verksamhetsutveckling.
Om mötet berör din personliga assistans kan du delta och/eller påverka dagordningen om du vill. Vi frågar dig om hur du vill ha det när vi skriver genomförandeplan.