search
Sök
menu
Meny

Ångerrätt, distansavtal m.m.

Ångerrätt är en återkommande fråga på konsumentrådgivningen.  Missuppfattningar är vanliga. När du handlar i en butik har du ingen lagstadgad ångerrätt.

Butiken kan frivilligt erbjuda Öppet köp (att du får lämna tillbaka varan i samma skick som du köpte den inom en viss tid och få pengar tillbaka) eller Bytesrätt (att du får lämna tillbaka varan och köpa en annan).

Ångerrätt vid distansköp

När du köper något på Internet, av en telefonförsäljare, på torget eller av en säljare utanför dennes affärslokaler har du däremot 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vissa begränsningar finns.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten

Du ska få information om ångerrätten innan avtalet ingås. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt. Efter köpet ska du få en bekräftelse på avtalet som även den ska innehålla information om ångerrätten.

Du har 14 dagars ångerfrist

Ångerfrist börjar löpa från dagen då du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått information om ångerrätten har du upp till ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan

Var försiktig - du kan bli skyldig att ersätta för varans värdeminskning om du har använt eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Du är skyldig returfrakten att betala

När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar. Du ska betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten.

Avtal utanför affärslokal

Ångerätten gäller när du blir stoppad av en säljare på gatan eller när du handlar av en torghandlare. Den gäller också när en försäljare ringer på din dörr eller om ett företag står och säljer mobiltelefoner intill en mataffär. Om det totala priset understiger 400 kronor gäller dock ingen ångerrätt.

När ångerrätten inte gäller

  • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten
  • Kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande
  • En tjänst som har fullgjorts och där konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel
  • Lösnummer av en tidning eller tidskrift
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel.

Spärra ditt telefonnummer mot marknadsföring

Du kan spärra ditt telefonnummer mot oönskade säljsamtal genom att registrera det hos organisationen NIX-telefon. Det är gratis. Ring 077-228 00 00 från det nummer du vill spärra.

Om du är företagare

För företagare gäller inte lagen om distansavtal och avtal utanför fast affärslokal. Du har alltså ingen ångerrätt. Det är ett problem för många som uppfattar sig som privatpersoner men får säljsamtal från företag som vill marknadsföra tjänster till företag. Organisationen NIX-telefon har ändrat sina regler så att näringsidkare utan aktiv näringsverksamhet ska kunna jämställas med konsumenter och därmed omfattas av ångerrätt. Det kan t.ex. vara äldre människor som äger en skogsfastighet.