Bidrag för att anpassa bostaden för dig som har en funktionsnedsättning
Här finns information om bidrag för funktionsanpassning av permanentbostäder, för att du ska kunna ha ett fortsatt självständigt liv i din bostad.
- Bostadsanpassningsbidrag kan användas till nödvändiga, fasta åtgärder som till exempel anpassning i kök och badrum, bredda dörrar, ta bort trösklar, ramper, hissar och dörrautomatik.
- Bidraget ska användas till åtgärder som regleras i lag (2018:222) om bostadsanpassning, BAB.
- Det ska finnas ett direkt samband mellan åtgärden och din funktionsnedsättning.
- Du kan inte få bidrag för åtgärder som behöver utföras av andra orsaker än funktionsnedsättningen, till exempel byggnadstekniska brister eller normalt underhåll av bostaden.
- Innan du söker bidraget ska eventuellt andra hjälpmedel ha prövats.
Vem kan få bidrag för att anpassa bostaden?
- Ditt behov av anpassningen ska vara bestående eller långvarigt. Du får inte bidrag vid tillfälliga funktionsnedsättningar, till exempel benbrott.
- Du kan få bidrag om du äger bostaden eller bor i en hyres- eller bostadsrätt. Om du regelbundet eller i perioder vårdas i annan bostad än din egen, kan även vårdarens bostad anpassas.
- Om det är en hyresbostad som ska anpassas så krävs alltid fastighetsägarens medgivande.
I bostadsrättslägenheter krävs fastighetsägarens medgivande vid större åtgärder samt för åtgärder i allmänna utrymmen. - Bidraget är inte inkomstprövat.
Ansök om bostadsanpassning, steg för steg
Såhär ansöker du om bostadsanpassningsbidrag:
- Fyll i blanketten för ansökan.
Här fyller du bland annat i dina kontaktuppgifter, vilken eller vilka åtgärder du söker bidrag för, vilken typ av fastighet det gäller och ett medgivande från din fastighetsägare* (till exempel hyresvärd eller bostadsrättsförening).
Du hittar blanketten under rubriken Dokument längre ner på den här webbsidan.
Tillsammans med din ansökan ska du även skicka in:
- ett intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig som beskriver nödvändigheten av åtgärd för att anpassa bostaden. Kontaktuppgift till arbetsterapeut i respektive hälso- och sjukvårdsteam finns här:
Hälso- och sjukvårdsteam, kontaktuppgift till arbetsterapeut
Du kan även hämta blanketten på stadsbyggnadskontoret, Juneporten, Västra Storgatan 16 i Jönköping.
*Medgivande från fastighetsägaren krävs för att du ska få bidrag. Fastighetsägaren kan skriva sitt medgivande direkt på ansökningsblanketten eller i ett separat dokument. Tänk på att det ska framgå att du inte kommer att bli skyldig att återställa bostaden i ursprungligt skick. - Skriv under ansökan
Du som söker bidrag, eller legal företrädare, skriver under ansökan.
Om ansökan är ofullständig skickar vi tillbaka den till dig för komplettering. - Skicka in din ansökan
Du skickar ifylld ansökningsblankett och intyg till:
Jönköpings kommun
Stadsbyggnadskontoret
Bostadsanpassning
551 89 Jönköping
Tycker du att det är svårt med ansökan kan arbetsterapeuten i ditt hemsjukvårdsteam eller boendestödsteam hjälpa dig. Du kan få kontakt med handläggare eller arbetsterapeut via kommunens Kontaktcenter på telefon 036-10 50 00
Beslut kan överklagas
Hur utförs bostadsanpassningen?
Utbetalning till hantverkare
Andra hjälpmedel
Återställningsbidrag - när din bostad ska återställas, när anpassningen inte längre behövs
KONTAKT
Om du har frågor eller vill ha mer information kan du kontakta en handläggare av bostadsanpassning genom att ringa Kontaktcenter:
Telefon: 036-10 50 00
Senast granskad/publicerad: