Digitalt parkeringstillstånd - frågor och svar

Här kan du få svar på några av de vanligaste frågorna om det digitala parkeringstillståndet. Du hittar också instruktion för hur du kommer igång med ditt digitala parkeringstillstånd.

Kom igång med ditt digitala parkeringstillstånd

Jag har ingen dator - hur gör jag då?

Om du inte har någon dator kan du besöka vårt kontaktcenter på Juneporten. Där kan du använda en dator för att ändamålet. Kontaktcenter är öppet mellan kl. 10.00–16.00, måndag–fredag. E-tjänsten är webbaserad och kan också användas via telefonen.

Besöksadress kontaktcenter: Västra storgatan 16 i Jönköping.

Jag har ingen e-postadress - hur gör jag då?

För tillfället behöver du ha en e-postadress för att kunna använda tjänsten. Du kan registrera dig gratis hos flera e-postleverantörer.

Hur loggar jag in?

Du kommer direkt till tjänsten genom följande länk nedan.

Logga in på e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Jag har fått en kupongkod, hur använder jag den?

Under steg 3 hittar du information om hur du lägger till kupongkod.

Aktivera ditt digitala parkeringstillstånd i Jönköpings kommun

Hur hanteras mina personuppgifter i tjänsten?

Information om hur dina personuppgifter hanteras i tjänsten finns i ditt avtal. Du kan också läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter via länken nedan.

Så hanterar vi dina personuppgifter

Vilka speciella kriterier gäller för att kunna få boendeparkering?

Information om kriterier för boendeparkering hittar du via länken nedan.

Information om boendeparkering

Hur länge gäller det digitala parkeringstillståndet?

Ditt digitala parkeringstillstånd är löpande och förlängs automatiskt om du inte väljer att säga upp det.

Fakturan skickas ut i efterhand. Har du köpt ett tillstånd i e-tjänsten så är det giltigt även om du inte fått fakturan. Under ”tillstånd” i e-tjänsten ser du ditt parkeringskvitto/parkeringstillstånd.

Kan jag skaffa parkeringstillstånd till vilken fordonstyp som helst?

Parkeringsplatser där parkeringstillstånd används är anpassade för personbil.
Undantag kan finnas, kontakta parkeringsverksamheten via e-post på parkering.admin@jonkoping.se

Vad kostar ett parkeringstillstånd?

Kostnaden för de olika typerna av parkeringstillstånd hittar du via länken nedan.

Här hittar du aktuella parkeringsavgifter

Bilen jag använder är inte registrerad på mig, kan jag skaffa parkeringstillstånd ändå?

För att du ska kunna få boendeparkering behöver du:

  • vara registrerad ägare till fordonet
  • bo inom aktuellt område, där du söker tillståndet.

Får jag byta däck eller tvätta bilen på min parkeringsplats?

Nej, parkeringsplatsen är inte avsedd eller utrustad för annat än parkering.
Detta regleras i avtal om Ert parkeringstillstånd.

Jag har bytt bil, hur ändrar jag registreringsnummer på mitt parkeringstillstånd?

Om du har bytt bil kan du enkelt byta registreringsnummer på ditt parkeringstillstånd i e-tjänsten.

Har du en boendeparkering kontakta parkeringsverksamheten på parkering.admin@jonkoping.se. Det är viktigt att du står som registrerad ägare på den nya bilen innan ändringen.

Logga in på e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Jag har en tillfällig lånebil, hur ändrar jag registreringsnummer på mitt parkeringstillstånd?

Har du boendeparkering mejlar du parkeringsverksamheten på parkering.admin@jonkoping.se

Efter handläggning upprättas en särskild notis i syfte att informera parkeringsvakten om din tillfälliga lånebil.

Har du abonnemangsformen 5-,6- eller 7-dagarskort i parkeringshus kan du själv byta registreringsnummer i e-tjänsten.

Logga in på e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Jag står i kö till en parkeringsplats, hur får jag reda på min köplats?

Aktuell köplats kan du se direkt på startsidan när du loggat in i e-tjänsten.

Logga in på e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Jag vill ställa mig i kö till en parkeringsplats i ett särskilt parkeringshus, hur gör jag?

När du ansöker om parkeringstillstånd i tjänsten och det för tillfället inte finns någon ledig plats kommer du erbjudas möjligheten att ställa dig i kö.

Hur kommer man in och ut ur parkeringshus när dessa är stängda?

Om du ansöker och beviljas en boendeparkering eller ett 7-dagarskort i ett parkeringshus så kommer du få en nyckeltagg med tillhörande pinkod skickad till din fakturaadress. Denna används sedan för port- och dörrpassage.

Jag kommer inte in i parkeringshuset under stängningstid, vart vänder jag mig?

Vid eventuella fel på nyckeltagg kan du vända dig direkt till parkering.admin@jonkoping.se. Vi tar då kontakta med dig så snart som möjlig.

När kommer fakturan?

Sedan vi bytte till den digitala tjänsten så fakturerar vi alltid i efterskott. Vanligtvis brukar fakturan skickas ut en vecka in på den nya månaden.

Vilka betalningsalternativ finns det?

Du kan betala via faktura, e-faktura och SVE-faktura eller autogiro.

Kan jag som privatperson få en e-faktura eller betala med autogiro?

E-faktura

Ja, du kan få e-faktura. Du anmäler det via din internetbank. Observera att du behöver betala första fakturan innan det är möjligt att registrera Jönköpings kommun i din internetbank.

Har du som kund tidigare valt att ta emot e-fakturor från Jönköpings kommun kommer du fortsatt att få din faktura digitalt i din internetbank.

Autogiro

Har du som kund tidigare valt Autogiro för din parkering, kommer det fortsätta som vanligt. Vill du anmäla autogiro följ nedan länk.

Här finns information om hur du anmäler autogiro

Kan jag som företagskund få en SVE-faktura?

 Ja, det anges direkt i din kundprofil i e-tjänsten.

Tar vi en avgift för pappersfakturor?

Vi tar ingen avgift för de pappersfakturor som skickas ut för boendeparkering.

Vart vänder jag mig om jag har frågor kring min faktura?

För frågor kring fakturan kan du vända dig direkt till kundfordringsenheten på telefon 036 –10 60 50 eller e-post kund@jonkoping.se.

För parkeringsrelaterade frågor ber vi dig kontakta parkeringsverksamheten på telefon 036–10 50 00 eller e-post parkering.admin@jonkoping.se.

Hur säger jag upp mitt parkeringstillstånd?

Du avslutar ditt abonnemang genom att logga in i e-tjänsten. Du kan också kontakta oss på telefon 036–10 50 00 eller e-post parkering.admin@jonkoping.se.

Logga in på e-tjänsten Länk till annan webbplats.

Hur lämnar jag tillbaka min nyckeltagg?

Du kan lämna tillbaka din nyckeltagg vid kommunens reception på Juneporten.

Adress: Västra Storgatan 16, Jönköping (Juneporten)

Hur lång är uppsägningstiden på ett parkeringstillstånd?

Uppsägningstiden är innevarande månad, det har alltså ingen betydelse om du säger upp parkeringstillståndet i början eller i mitten på månaden. Det är avslutat och förnyas ej from nästa månadsskifte.

Jag har precis betalt mitt parkeringstillstånd men har sagt upp det och behöver det inte mer. Kan jag få mina pengar tillbaka?

Inbetald faktura återbetalas ej, tänk på att säga upp ditt parkeringsabonnemang i tid.

Kan jag överlåta mitt parkeringstillstånd till någon annan?

Det är inte tillåtet att överlåta ett parkeringstillstånd. Det är heller inte tillåtet att hyra ut ett parkeringstillstånd i andra hand.

Jag har glömt säga upp mitt parkeringstillstånd och har nu fått faktura för nästa period. Vad kan jag göra?

Du behöver säga upp ditt parkeringstillstånd direkt i tjänsten, alternativt genom att ta kontakt med parkeringsverksamheten via e-post parkering.admin@jonkoping.se

Uppsägningstid enl. avtal gäller.

Hur gör jag om jag har en tjänstebil eller leasingbil?

Vid ansökan om boendeparkeringstillstånd för tjänstebil eller leasingbil

Har du en tjänstebil behöver du intyg från arbetsgivaren att du är anställd på företaget och har rätt att använda bilen även för privat bruk. Intyget skickar du på mejl till parkeringsavdelningen.

E-post: parkering.admin@jonkoping.se

Sedan kan du ansöka om boendeparkering i e-tjänsten, här:

Boendeparkering

Senast granskad/publicerad: