TYP AV PROJEKT

Väg- och ledningsarbeten

GEOGRAFISKT OMRÅDE

Huskvarna

STATUS

Planeras

Birkagatan i Huskvarna, bussfil och ökad trafiksäkerhet

Det behöver bli mer trafiksäkert på Birkagatan vid busshållplatsen Sandagymnasiet, där framför allt många barn och unga korsar gatan dagligen. Under v. 46-48 testade vi hur flödet fungerar med nya trafikregler om vi tar bort vänstersvängarna till och från Datorgatan och Wadmans linje.

Kartbild med markering vid de gator som berörs i trafiktestet.

För att effektivisera kollektivtrafiken vid busshållplatsen Sandagymnasiet planerar Jönköpings kommun att bygga om en del av Birkagatan. Vår ambition är att även öka trafiksäkerheten samtidigt som vi förbättrar flödet för trafiken.

Det här händer nu

Geoteknisk undersökning och inmätning

I april genomför vi så kallade geotekniska undersökningar och borrar i marken för att undersöka mark- och grundvattenförhållanden utmed Birkagatan fram till Andreévägen. Vi mäter också in nuvarande gatas och gångvägs bredd och utformning.

Området växer – trafiksäkerheten är en viktig del

Eftersom det finns flera skolor här rör det sig redan idag många barn i området, och ännu fler blir det i samband med att Sanda högstadium står klart hösten 2025. Samtidigt pågår detaljplanearbete i Sandaområdet med syfte att omvandla handelsområdet till ett blandstadsområde med cirka 650 bostäder, kontor och andra verksamheter. Det innebär att många kommer röra sig till och från viktiga målpunkter här framöver, och det behöver vara trafiksäkert. Du kan läsa mer om det pågående detaljplanearbetet här:

Sandaområdet: detaljplan för blandstad

Fler projekt för en effektivare kollektivtrafik

Den framtida ombyggnationen av Birkagatan är ett av fyra projekt som ska stärka framkomligheten för kollektivtrafiken längs stomlinje 1. Här planeras för separata busskörfält på den östra delen av Birkagatan mellan Andréevägen och Öxnehagaleden. Gatusektionen ska byggas om för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken, men också för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för gående och cyklister.

Nu utreder vi platsens förutsättningar och ska ta fram utformningsförslag. Därefter ska politikerna i stadsbyggnadsnämnden besluta om genomförande innan vi bygger om.

Läs mer om våra stadsutvecklingsprojekt för hållbart resande

Trafiktest för att undersöka alternativa flöden

När vi under 2024 utredde platsens förutsättningar för ombyggnation gjorde vi flera trafikutredningar. En av trafikutredningarna vi genomförde syftade till att kartlägga hur människor, i synnerhet barn och unga, tar sig över Birkagatan vid busshållplatserna idag. Ett förslag till åtgärd utifrån denna utredning var att ta bort vänstersvängen till och från Datorgatan och till och från Wadmans linje, för att inga fordon som ska in eller ut på de två gatorna ska korsa en körbana på Birkagatan.

För att kunna besluta om att gå vidare med detta förslag som en permanent åtgärd behövde vi testa hur denna typ av trafikreglering fungerar i praktiken. För att se hur flödet blir om vi tar bort de nämnda vänstersvängarna genomförde vi ett test av förslaget till ny funktion av gatan under två veckor i november 2024 - istället för att direkt genomföra denna åtgärd som analysen utifrån utredningen föreslår.

Testet är en del i beslutsunderlaget för planering av framtida utformning

I samband med utredning av platsen har trafikflöden filmats med drönare, vilket också gjordes under tiden vi testade de alternativa trafikreglerna som innebar att det blev ett annat trafikflöde. Testet är en del i underlaget när vi utvärderar förslaget och följer upp för att besluta om lösningar för hur trafiksäkerheten ska förbättras långsiktigt i området.

Kartbild som visar en översikt över berörda gator, med pilar och markeringar för hur trafiken ska flyta på under provperioden.

Bilden visar trafikflödet genom de blå pilarna. Röd markering visar var staketet kommer sättas upp, med öppningar vid passagerna över vägen. Denna trafiklösning testas vecka 46-48 med start 14 november.