TYP AV PROJEKT
Väg- och ledningsarbeten
GEOGRAFISKT OMRÅDE
Huskvarna
STATUS
Ska utredas
Tidigt 2023 ansökte vi om ett stadsmiljöavtal från Trafikverket – ett ekonomiskt stöd för att utveckla och skapa bättre förutsättningar för hållbart resande i staden. Trafikverket godkände vår ansökan våren 2023, vilket innebär att kommunen får 60 miljoner kronor efter att ha genomfört projekt som bidrar till ökad framkomlighet för kollektivtrafiken.
Vad är ett stadsmiljöavtal?
Kommuner och regioner kan söka stöd för att främja stadsmiljöer, ett så kallat stadsmiljöavtal, hos Trafikverket. Syftet med stödet är att främja hållbara stadsmiljöer genom att skapa förutsättningar för att öka andelen hållbara personresor – som kollektivtrafik och cykeltrafik, eller för hållbara godstransportlösningar i städer.
Åtgärderna ska leda till energieffektiva lösningar med låga utsläpp av växthusgaser och bidra till att uppfylla miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö. Stödet ska särskilt underlätta innovativa, kapacitetsstarka och resurseffektiva lösningar för kollektivtrafik, cykeltrafik eller godstransport.
Huvudsyftet med åtgärderna är att fortsatt klara av att utveckla kollektivtrafiken, med fokus på kommunens fyra stomlinjer, och då behöver busstrafiken god framkomlighet i centrala Jönköping.
De åtgärder som vi fått bidrag till att genomföra* är:
Busskörfält på östra delen av Birkagatan i Huskvarna
Här planeras för separata busskörfält på den östra delen av Birkagatan mellan Andréevägen och Öxnehagaleden. Gatusektionen ska byggas om för bättre framkomlighet för kollektivtrafiken, men också för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för gående och cyklister.
Status: Stadsbyggnadskontoret utreder platsen och dess förutsättningar och ska ta fram utformningsförslag för att politikerna i stadsbyggnadsnämnden sedan ska kunna besluta om genomförande.
Vi utreder bland annat hur vi kan förbättra trafiksäkerheten, särskilt för barn och unga vid busshållplats Sandagymnasiet. Ett förslag utifrån en trafikutredning är att vi ska ta bort vänstersvängar till och från Datorgatan och Wadmans linje. Innan vi går vidare med det förslaget som permanent lösning behöver vi testa om det funkar i praktiken. Därför testade vi en alternativ trafiklösning här under två veckor i november 2024:
Upprustning av busshållplatser runt om i kommunen
Busshållplatser runt om i kommunen behöver uppgraderas i allt från utbyte av befintlig utrustning till att hela hållplatsen byggs om för förbättrad funktion och framkomlighet. Många av dagens hållplatser har kvar utformningen sedan citybusslinjerna infördes år 1996 och fokus kommer ligga på att förbättra tillgängligheten, igenkänning och funktion. Hållplatserna kommer uppgraderas baserat på dess läge och mängd resande från varje hållplats.
Status: Förarbete pågår.
*De två projekt som omfattade ny mötesplats och busshållplats på Östra torget och nya busskörfält på en del av Kanalgatan samt busskörfält längs ett kvarter på Klostergatan i centrala Jönköping är enligt politiska beslut inte längre aktuella.
Motprestationer – kommunala projekt som stärker hållbart resande ytterligare
Som motprestation för att få stadsmiljöbidraget ska kommunen genomföra fyra åtgärder, vilka också ska främja ett hållbart resande. De fyra åtgärder vi ska genomföra under 2023-2027 enligt avtalet är:
Införande av hyrcykelsystem med fokus på social hållbarhet
Jönköpings kommun har arbetat fram ett underlag till införande av ett hyrcykelsystem med stationer runt om i Jönköping och Huskvarna tätort. Hyrcykelsystemet ska bland annat bidra till att Jönköping och Huskvarna blir mer cykelvänliga städer, det ska komplettera och avlasta till exempel biltransport och det ska vara anpassningsbart och ha potential att utvecklas med tekniska innovationer inom området.
Införande av hyrcykelsystem är inte aktuellt just nu.
Stadsgator för hållbart resande
Enligt avtalet ska tre stadsgator utformas och byggas om, i nära anslutning till stombusslinjernas hållplatser: Trädgårdsgatan i centrala Jönköping, Rosenborgsgatan och del av Jönköpingsvägen i centrala Huskvarna och Oxhagsgatan på Öxnehaga i Huskvarna.
En stadsgata är mångfunktionell och ger bättre förutsättningar för gående, cyklister och kollektivtrafik – den ska vara öppen för biltrafik, men gående och cyklister behöver kunna ta sig fram på och över gatan på ett säkert sätt. Gaturummet på en stadsgata ska generera stadsliv – en gata som är trevlig att vistas på och där trafikslagen samsas.
Flexibla parkeringstal
De befintliga parkeringstalen för nybyggnation ska ses över och nya mer flexibla parkeringstal ska arbetas fram. Så kallade parkeringstal bestämmer hur mycket parkering en byggaktör, fastighetsägare eller verksamhetsutövare måste anlägga vid ny- och tillbyggnad och vid ändring av en fastighet. Våra riktlinjer för parkeringstal omfattar både cykel- och bilparkering, och anger hur stor andel parkering det ska finnas på respektive fastighet eller zon.
Flexibla parkeringstal innebär viss möjlighet för den enskilde att påverka hur mycket bilparkering som ska anläggas. Det är till exempel möjligt att frångå bestämmelsen om antal parkeringar, till förmån för åtgärder som främjar hållbart resande eller att bygga gemensamma parkeringsanläggning vid större exploatering.
Framtagande av ny trafikstrategi
Arbetet med att ta fram en trafikstrategi för Jönköpings kommun pågår. Den ska visa vägen i strategiska trafikrelaterade frågor och underlätta kommunens trafikplanering: här är stadens karaktär, tillgänglighet, framkomlighet, trygghet, trafiksäkerhet, miljöpåverkan och hälsa är viktiga aspekter.
Strategin blir en betydelsefull del i stadsutvecklingen i stort och kommer tillsammans med kommunens övriga inriktningsdokument, som översiktsplanen och Program för hållbar utveckling, bidra till att utveckla vår kommun i önskad riktning i linje med våra övergripande mål inom hållbar utveckling.
Tidplan – projekten ska genomföras år 2023-2027
Huvudåtgärden som innebär att öka framkomligheten för kollektivtrafiken genom utveckling av Kanalgatan, Birkagatan, Klostergatan och nya busshållplatser, och kommunens fyra motprestationer ska tillsammans bidra till bättre möjlighet för kommuninvånarna att resa hållbart. Vid slutredovisningen till Trafikverket ska kommunen redogöra för hur motprestationerna, projekten, bidragit till detta.
Både huvudåtgärderna och motprestationerna ska enligt stadsmiljöavtalet utföras under 2023-2027. Du kommer kunna läsa mer om varje projekt när vi har detaljer kring tidplan och utformning för respektive projekt.
Vad händer nu?
Politikerna i stadsbyggnadsnämnden beslutade i november att påbörja genomförandet av en av huvudåtgärderna, att rusta upp busshållplatser, samt påbörja de fyra motprestationerna – där arbetet med trafikstrategin och framtagande av nya parkeringstal redan är i gång.
Stadsbyggnadskontoret ska nu utreda och ta fram utformningsförslag för de föreslagna åtgärderna på Klostergatan, Birkagatan och Kanalgatan, för att stadsbyggnadsnämnden ska kunna besluta om att gå vidare och genomföra dessa.