search
Sök
menu
Meny

Boka Visingsötrafiken online, frågor och svar

Boka och betala din biljett, och ladda ditt resekort via vår nya onlinetjänst. Här kan du se dina bokningar och avboka dina resor själv. Det går också att köpa biljetter på Hamnkontoret Gränna.


Frågor och svar om den nya onlinetjänsten

 

Hur bokar jag en resa online?

  1. Gå till bokningssidan, via knappen "Boka din resa, onlinetjänsten" högst upp på sidan.

  2. Välj om du vill boka enkel resa eller tur och retur. Fyll i om du vill åka från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna.
    Exempelbild, här fyller du i din reserutt.öppnas i nytt fönster

  3. Välj vilket datum resan ska gälla.
    Exempelbild, här fyller du i datum.öppnas i nytt fönster

  4. Välj vilken eller vilka avgångar som du ska åka.
    Exempelbild, här väljer du avgång. öppnas i nytt fönster

  5. Välj hur många ni är som ska resa. Om ni ska åka med bil klickar ni i en förare och sedan antalet passagerare i bilen. Om ni reser utan bil klickar ni endast i antalet passagerare.
    Exempelbild, här väljer du antalet resenärer. öppnas i nytt fönster

  6. Om du gjort en bokning utan bil ska du i detta steg trycka på "Boka".
    Exempelbild, här bokar du. öppnas i nytt fönster
    Om du istället ska resa med bil behöver du lägga till ett fordon. Du väljer då vilken fordonstyp du ska resa med. Skriv sedan in fordonets registreringsnummer och tryck sedan på "Boka".
    Exempelbild, fordonstyp.öppnas i nytt fönster och exempelbild, fylla i registreringsnummeröppnas i nytt fönster.

  7. På sidan Bekräfta din bokning fyller du i dina uppgifter och kryssar i att du godkänner resevillkoren.
    Exempelbild, bekräfta bokning. öppnas i nytt fönster

  8. När du ska slutföra bokningen får du välja betalningsmetod, antingen debetkort eller kreditkort. Därefter fyller du i kortnummer och betalar. Som en bekräftelse får du ett e-postmeddelande som du ska ha med dig vid avfärd, antingen via din telefon eller om du skriver ut det på papper, för att kunna visa upp för färjepersonalen vid resan.
    Exempelbild, betalning.

Du kan också betala med resekort. Se under rubriken "Hur betalar jag med resekort?" längre ned på sidan.

Hur fungerar bokningar, av- och ombokningar?

Bokning av resa (med eller utan bil) kan göras på webben fram till 30 minuter före avgång.

Betalning av resan görs när du bokar din resa. Vi accepterar de vanligaste kredit- och betalkorten.

När du bokar så får du en bokningsbekräftelse på e-post. Om du inte har en e-postadress så ber vi dig ringa hamnkontoret för att boka.

Du kan omboka din resa fram till 60 minuter före avgång. En ombokad resa går inte att avboka för att få pengarna tillbaka. Du kan avboka din resa fram till 7 dagar före avfärd och få pengarna tillbaka. Detta kan du göra i onlinetjänsten om du har registrerat ett kundkonto. Under "Mina bokningar" kan du ändra eller avboka en bokning trycker du på det datumet som resan gäller (se exempelbildöppnas i nytt fönster). Därefter väljer du att ändra eller avboka din bokning.

Boka din resa, onlinetjänstenlänk till annan webbplats

Hur betalar jag?

Biljetten ska vara betald innan passagerare/ fordon kör på färjan.

Betalning sker i onlinetjänsten med betalkort i samband med bokning av biljett.

Vår betalleverantör är Swedbank Pay.

Om du bokade biljett via telefon kan du betala på Hamnkontoret i Gränna antingen kontant (SEK) eller med betalkort.

Kunder som vill betala via faktura – hänvisas att kontakta Hamnkontoret i Gränna 036-103770

Biljetten ska uppvisas för färjepersonalen som viserar och checkar in er i på färjan.

 

Resekort

Hur fungerar resekortet och var köper jag det?

Du som reser regelbundet kan köpa ett resekort och får då en kundprofil i vår onlinetjänst. Första gången du köper ett resekort måste du köpa det på Hamnkontoret i Gränna.

Du måste vara inloggad för att kunna skapa bokningar på ditt resekort. En resa betalas när den bokas. Du kan bara boka så många resor som du har på ditt resekort. Har du ett periodkort så kan du boka så långt fram som ditt resekort gäller. I onlinetjänsten kan du också fylla på ditt resekort.

Boka din resa, onlinetjänstenlänk till annan webbplats

Hur betalar jag med resekort vid onlinebokning?

  1. Gå till bokningssidan, via knappen "Boka din resa, onlinetjänsten" högst upp på sidan.

  2. Logga in i det övre högra hörnet med din e-postadress och ditt lösenord.
    Exempelbild, inloggning.öppnas i nytt fönster

  3. När du är inloggad väljer du om du vill boka enkel resa eller tur och retur. Fyll i om du vill åka från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna.
    Exempelbild, här fyller du i din reserutt.öppnas i nytt fönster

  4. Välj vilket datum resan ska gälla.
    Exempelbild, här fyller du i datum.öppnas i nytt fönster

  5. Välj vilken eller vilka avgångar som du ska åka.
    Exempelbild, här väljer du avgång. öppnas i nytt fönster

  6. Välj hur många ni är som ska resa. Om ni ska åka med bil klickar ni i en förare och sedan antalet passagerare i bilen. Om ni reser utan bil klickar ni endast i antalet passagerare.
    Exempelbild, här väljer du antalet resenärer.

  7. Om du gjort en bokning utan bil ska du i detta steg trycka på "Boka".
    Exempelbild, här bokar du.
    Om du istället ska resa med bil behöver du lägga till ett fordon. Du väljer då vilken fordonstyp du ska resa med. Skriv sedan in fordonets registreringsnummer och tryck sedan på "Boka".
    Exempelbild, fordonstyp och exempelbild, fylla i registreringsnummer.

  8. På bokningssidan har du möjlighet att välja bland ina resekort som finns inlagda i din profil. Välj det kortet som du vill betala din resa med. Bekräfta sedan bokningen.
    Exempelbild, betalning. öppnas i nytt fönster

Hur ser jag värdet på mitt resekort?

Återstående värde på ditt resekort kan du se när du loggar in i onlinetjänsten med din e-postadress. Det ser du under "Mitt konto" och "Mina resekort".

Du kan också ringa Hamnkontoret i Gränna och få hjälp.

Boka din resa, onlinetjänstenlänk till annan webbplats

Hur registrerar man barns resekort?

Det gäller 18-årsgräns för köp över webben, därför måste ett barns resekort registreras och fyllas på av en vuxen.

Fungerar mitt gamla resekort i det nya systemet?

Ett gammalt resekort kan du inte betala med när du bokar och betalar själv i den nya onlinetjänsten. Däremot kan ringa till Hamnkontoret och boka och du kan även betala med kortet på plats/ombord fram till det är slut.

När resorna är slut måste du besöka Hamnkontoret i Gränna för att registrera dig och få ett nytt resekort. En registrering krävs för att du som kund ska kunna köpa påfyllning på resekort via vår onlinetjänst.

Dessvärre kan det finnas enstaka resekort från det gamla biljettsystemet som inte fungerar i den nya tjänsten. Då ber vi dig att vända dig till hamnkontoret i Gränna för att byta ut det till ett helt nytt resekort med samma antal resor på.

 

Övrigt

Vad gäller för tunga fordon, tex lastbilar, bussar, traktorer?

Lastbilar och bussar är de fordon som inte kan bokas via vår onlinetjänst utan hänvisas till Hamnkontoret, tfn: 036-103770.

Vad gör jag om jag kommer till en tidigare avgång än den jag bokat?

Då kan du ställa dig i ”chansar-kön”. Får man klartecken från färjepersonalen att köra ombord flyttas din bokning till avgången i samband med att personalen scannar din biljett.

Vilken webbläsare rekommenderar ni för onlinetjänsten?

Onlinetjänsten ska fungera i de flesta standard webbläsare (Chrome, Firefox, Microsoft Edge). Dock ej Internet Explorer.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Här kan du läsa om användarvillkoren och hur vi hanterar personuppgifter för Visingsötrafikens onlinetjänst.

Användning av personuppgifter

Kontakt

Hamnkontoret i Gränna

Tfn: 036-10 37 70

Öppettider på Hamnkontoret

Vardagar 8-17
Lördagar och söndagar stängt