Köp biljett, ladda resekort och boka plats på Visingsöfärjan

Här får du information om hur du bokar fordonsplats, betalar biljett och hur du laddar ditt resekort. Du kan köpa biljett digitalt eller på hamnkontoret i Gränna.

Observera att e-tjänsten inte fungerar i webbläsaren Internet Explorer. Vi rekommenderar webbläsaren Chrome.

Boka plats på färjan mellan Gränna och Visingsö

Fordonsplats, tur och retur, måste förbokas digitalt eller på hamnkontoret i Gränna minst 30 minuter före avgång (15 minuter före i lågsäsong). Ange registreringsnummer, fordonstyp och antal passagerare vid bokning.

Kom ihåg att om du vill betala kontant, måste du köpa din biljett på hamnkontoret innan du går ombord.

Boka plats för tunga fordon

Tunga fordon som lastbil och buss kan endast bokas och betalas på Hamnkontoret i Gränna.

Ombokning och avbokning

Boka om din fordonsplats via e-tjänsten om du får förhinder. Biljetten är ombokningsbar fram till 1 timme innan avgång utan ytterligare avgift.

Återbetalning av köpt biljett kan göras vid avbokning senast 3 dagar före avgång. Kontakta då Hamnkontoret. Detta gäller även för personbiljett.

Kom i tid och ställ dig i rätt fil

OBS! Platsbeställt fordon måste vara vid färjan minst 5 minuter före avgång.

Bokade fordon:

Bokade fordon ställer sig i fil 1-4 i Grännas hamn.

Höga fordon (husvagn, husbil) ställer sig i fil 3-4.

Ej bokade fordon:

Har du inte bokat ditt fordon så ska du ställa dig i filen för obokade fordon. I Gränna är det fil 7 och på Visingsö är det fil 1. Står man i obokade filen är det i mån om plats som gäller, det finns inga garantier för att du kommer med på önskad tur.

Frågor och svar om e-tjänsten

Hur bokar jag en resa i den digitala tjänsten?

  1. Gå till bokningssidan, via knappen "Boka din resa, onlinetjänsten" högst upp på sidan.
  2. Börja med att välja biljettyp fotgängare eller fordon + förare
    Exempelbild, Fotgängare eller fordon+förare

  3. Välj sedan om du vill boka enkel resa eller tur och retur. Fyll i om du vill åka från Gränna till Visingsö eller från Visingsö till Gränna.
    Exempelbild, här fyller du i din reserutt. Länk till annan webbplats.

  4. Välj vilket datum resan ska gälla.
    Exempelbild, här fyller du i datum. Öppnas i nytt fönster.

  5. Om du bokar för fordon+förare ska du även välja vilken eller vilka avgångar som du ska åka.
    Exempelbild, här väljer du avgång. Öppnas i nytt fönster.

  6. Om du bokar för fotgängare gäller biljetten för en valfri avgång tur och retur för det datum som biljetten är köpt för. Platsbokning för fotgängare är inte möjligt.

  7. Välj hur många ni är som ska resa. Om du har valt fordon+förare så börjar du med att fylla i uppgifterna för fordonet, fordonstyp, längd och höjd samt registreringsnummer. Observera att föraren ingår vid bokning av fordonsplats.
    Exempelbild, här väljer du fordonstyp
    Exempelbild, fordonstyp. Öppnas i nytt fönster. 
    Exempelbild, fylla i registreringsnummer Öppnas i nytt fönster.

  8. Därefter bokas antalet passagerare in. Det finns även möjlighet att boka och köpa biljett för biljettpaketen Familj och Minifamilj.
    Exempelbild, här väljer du antalet resenärer

  9. Om du ska ta med cykel eller moped fyller du i det under Tillval, observera att cykel monterad på taket på bilen påverkar bilens höjd och Hög bil ska då fyllas i under fordonstyp.
    Exempelbild, här fyller du i medtagen cykel eller moped.

  10. Efter att resenärer och eventuellt fordon är ifyllt klickar du på ”Boka”.

  11. På sidan Bekräfta din bokning fyller du i dina uppgifter och kryssar i att du godkänner resevillkoren.
    Exempelbild, bekräfta bokning. Öppnas i nytt fönster.

  12. När du ska slutföra bokningen får du välja betalningsmetod, antingen debetkort eller kreditkort. Därefter fyller du i kortnummer och betalar. Som en bekräftelse får du ett e-postmeddelande som du ska ha med dig vid avfärd, antingen via din telefon eller om du skriver ut det på papper, för att kunna visa upp för färjepersonalen vid resan.
    Exempelbild, betalning.

Du kan också betala med resekort. Se under rubriken "Hur betalar jag med resekort?" längre ned på sidan.

Hur fungerar bokningar, av- och ombokningar

Bokning av resa (med eller utan bil) kan göras på webben fram till 30 minuter före avgång.

Betalning av resan görs när du bokar din resa. Vi accepterar de vanligaste kredit- och betalkorten.

När du bokar så får du en bokningsbekräftelse på e-post. Om du inte har en e-postadress så ber vi dig ringa hamnkontoret för att boka.

Du kan omboka din resa fram till 60 minuter före avgång. En ombokad resa går inte att avboka för att få pengarna tillbaka. Du kan avboka din resa fram till 3 dagar före avfärd och få pengarna tillbaka. Detta kan du göra i den digitala tjänsten om du har registrerat ett kundkonto. Under "Mina bokningar" kan du ändra eller avboka en bokning trycker du på det datumet som resan gäller (se exempelbild Öppnas i nytt fönster.). Därefter väljer du att ändra eller avboka din bokning.

Återbetalning av köpt biljett kan göras vid avbokning senast 3 dagar före avgång, kontakta då Hamnkontoret. Detta gäller även för personbiljett.

Hur betalar jag?

Biljetten ska vara betald innan passagerare/ fordon kör på färjan.

Betalning sker i den digitala tjänsten med betalkort i samband med bokning av biljett.

Vår betalleverantör är Swedbank Pay.

Om du bokade biljett via telefon kan du betala på Hamnkontoret i Gränna antingen kontant (SEK) eller med betalkort.

Kunder som vill betala via faktura – hänvisas att kontakta Hamnkontoret i Gränna:

Telefon 036-103770

Biljetten ska uppvisas för färjepersonalen som viserar och checkar in er i på färjan.

Resekort

Hur fungerar resekortet och var köper jag det?

Du som reser regelbundet kan köpa ett resekort och får då en kundprofil i vår digitala tjänst. Första gången du köper ett resekort måste du köpa det på Hamnkontoret i Gränna.

Du måste vara inloggad för att kunna skapa bokningar på ditt resekort. En resa betalas när den bokas. Du kan bara boka så många resor som du har på ditt resekort. Har du ett periodkort så kan du boka så långt fram som ditt resekort gäller. I den digitala tjänsten kan du också fylla på ditt resekort.

Hur betalar jag med resekort digitalt?

  1. Gå till bokningssidan, via knappen "Boka din resa, onlinetjänsten" högst upp på sidan.

  2. Följ samma steg som under rubriken ”Hur bokar jag en resa online?”

  3. På bokningssidan har du möjlighet att välja bland ina resekort som finns inlagda i din profil. Välj det kortet som du vill betala din resa med. Bekräfta sedan bokningen.
    Exempelbild, betalning. Öppnas i nytt fönster.

Hur ser jag värdet på mitt resekort?

Återstående värde på ditt resekort kan du se när du loggar in i den digitala tjänsten med din e-postadress. Det ser du under "Mitt konto" och "Mina resekort".

Du kan också ringa Hamnkontoret i Gränna och få hjälp.

Hur registrerar man barns resekort?

Det gäller 18-årsgräns för köp över webben, därför måste ett barns resekort registreras och fyllas på av en vuxen.

Övrigt

Vad gäller för tunga fordon, till exempel lastbilar, bussar, traktorer?

Lastbilar och bussar är de fordon som inte kan bokas via vår digitala tjänst utan hänvisas till Hamnkontoret, tfn: 036-103770.

Vad gör jag om jag kommer till en tidigare avgång än den jag bokat?

Då kan du ställa dig i ”chansar-kön”. Får man klartecken från färjepersonalen att köra ombord flyttas din bokning till avgången i samband med att personalen scannar din biljett.

Vilken webbläsare rekommenderar ni för er digitala bokning?

Digitala bokning ska fungera i de flesta standard webbläsare (Chrome, Firefox, Microsoft Edge). Dock ej Internet Explorer.

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Här kan du läsa om användarvillkoren och hur vi hanterar personuppgifter för Visingsötrafikens digitala tjänst.

Användning av personuppgifter

KONTAKT

Hamnkontoret
Telefon: 036 -10 37 70

Öppettider
Måndag–fredag: kl 08.00–17.00
Lördag: kl 09.00–15.00
Söndag: Stängt

Senast granskad/publicerad: