Program för parkering och parkeringstal

Här hittar du riktlinjer för att anpassa nya fastigheters och stadsdelars parkeringsbehov till morgondagens resvanor

Cykelparkering med färgglada cyklar

”Parkeringstal för Jönköpings kommun” antogs 2016 och är ett komplement till ”Program för parkering i Jönköpings kommun (antaget i Kf 2015-04-29)".

En stad som är tillgänglig för alla

Program för parkering i Jönköpings kommun anger inriktningen för hur de förändrade förutsättningarna för parkering ska hanteras och hur tillgängligheten till olika delar av kommunen ska ordnas genom parkering.

Målsättningen med parkeringsprogrammet är att det ska medverka till skapandet av en stad som är tillgänglig för alla. Det ska uppmuntra till att fler väljer att gå, cykla eller åka kollektivt. Det ska bidra till en attraktiv och vacker stad med en hållbar utveckling ur social, ekonomisk och ekologisk synvinkel.

Parkeringstalen reglerar hur mycket parkering en byggaktör/fastighetsägare eller verksamhetsutövare minst måste anlägga vid ny- och tillbyggnad samt vid ändrad användning av fastighet. Riktlinjerna omfattar både cykel- och bilparkering. Kommunen är indelad i tre geografiska zoner mellan vilka parkeringstalen varierar. Zonerna utgår från den tidigare indelningen men justering har gjorts efter närhet till god kollektivtrafik.

Mer fokus på cykelparkering och hållbara alternativ

Parkeringstalen tar ett helhetsgrepp om parkeringsfrågan vilket innebär att cykelparkering ingår som en viktig del. Andelen cykelparkering behöver på många håll öka och kvaliteten på cykel­parkeringarna höjas i takt med att cykeln blir ett allt viktigare transportmedel.

Dokumentet innehåller så kallade flexibla parkeringstal och ger därför viss möjlighet för byggaktörer och fastighetsägare att påverka hur mycket bilparkering som ska anläggas och byggas.

Senast granskad/publicerad: